Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 8 november

    Efter torkan: Axfood varnar för livsmedelsbrist

    Grönsaks- och rotfruktsskörden kan halveras, skriver Axfood i sin senaste kvartalsrapport. Även mejerivaror och kött väntas minska i torkans spår. – Vi jobbar hårt för att det inte ska gapa tomt på vissa butikshyllor framöver, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.

     Axfoods presschef Claes Salomonsson. I sin senaste kvartalsrapport skriver Axfood att grönsaks- och rotfruktsskörden kan halveras i torkans spår.
    Axfoods presschef Claes Salomonsson. I sin senaste kvartalsrapport skriver Axfood att grönsaks- och rotfruktsskörden kan halveras i torkans spår. FOTO: Stefan Nilsson

    Axfood-koncernens rörelseresultat ökade till 620 miljoner kronor (604), en ökning med 2,6 procent. Det visar bolagets rapport för det tredje kvartalet 2018, som jämför samma period föregående år.

    Resultat förbättrades till 482 miljoner kronor (469), medan resultatet per aktie, före utspädning, blev 2,24 kronor (2,23). Koncernens nettoomsättning blev 12 miljarder (11,5), en ökning med 4,1 procent.

     Koncernens rörelseresultat ökade till 620 miljoner kronor från fjolårets siffra på 604 miljoner kronor.
    Koncernens rörelseresultat ökade till 620 miljoner kronor från fjolårets siffra på 604 miljoner kronor.

    Mest växte kafé- och restauranggrossisten Axfood Snabbgross som hade en omsättning på 906 miljoner kronor (813), en ökning med 11,5 procent.

    Sommarens värmebölja ökade efterfrågan på restauranggrossistens livsmedel och drycker, vilket medförde större snittköp och fler kunder.

    För att stötta torkdrabbade bönder kampanjar Axfood för svenska livsmedel i butiker och reklamblad.

    – Vi går mer och mer åt svenskt kött. Det skiljer lite mellan kedjorna, men på Hemköp är nästan allt kött som säljs i dag svenskt, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood, till ATL.

     Axfoodgruppens butiksomsättning i jämförelse med dagligvarumarknaden från andra kvartalet 2016 till tredje kvartalet 2018.
    Axfoodgruppens butiksomsättning i jämförelse med dagligvarumarknaden från andra kvartalet 2016 till tredje kvartalet 2018.

    Hur stor andel svenska grönsaker och potatis har ni i era butiker?

    – Det är en svår fråga eftersom det skiljer sig åt beroende på årstid och vad som är i säsong. Men utslaget på helåret 2017 var drygt 40 procent svenskt och i september i år var siffran 55 procent svenskt.

    Ni skriver i rapporten att ni dock även ”värnar kundernas valfrihet”. Vad innebär det?

    – Det finns ju vissa produkter som inte finns i Sverige, och därför måste de importeras. Handlar främst om vissa charkprodukter.

    Bolaget skänker även matsvinn som foder till en stor nötköttsbonde i närområdet, men som man inte vill avslöja namnet på. Axfood’s stora frukt- och gröntlager i Helsingborg har efter sommaren hittills levererat 50 ton matsvinn som gått till bondens nötkreatur, berättar Claes Salomonsson.

     Nettoomsättninger går upp på samtliga varumärken: willys, hemköp, axfood snabbgross och dagab.
    Nettoomsättninger går upp på samtliga varumärken: willys, hemköp, axfood snabbgross och dagab.

    Axfood uttrycker samtidigt oro för grönsaks- och rotfruktsskörden som i värsta fall halveras. Även tillgången på mejerivaror och kött kan minska till följd av torkan. Något som leder till inflationsökning, varnar Axfood.

    – Vi har redan märkt av prisjusteringar på framför allt grönsaker och mejerivaror. Inom Axfood jobbar vi nu hårt för att, i samarbete med våra leverantörer, säkra livsmedelsproduktionen så att det inte ska gapa tomt på vissa butikshyllor framöver, säger Claes Salomonsson.

    Värmeböljan var även en utmaning för Axfoods logistikverksamhet. Leverantörernas ”extraordinära påfyllning” medförde betydligt fler leveranser än vanligt – och krävde extra personal. För att klara nedkylning av livsmedel behövdes också fler lastbilar.

     ”Vi jobbar hårt för att det inte ska gapa tomt på vissa butikshyllor framöver”, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.
    ”Vi jobbar hårt för att det inte ska gapa tomt på vissa butikshyllor framöver”, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood. FOTO: Mostphotos

    Sammantaget ledde det till minskad produktivitet – och högre bränslepriser drev upp koncernens drivmedelskostnader rejält.

    Axfoods logistikbolag Dagabs rörelseresultat minskade därmed kraftigt till 170 miljoner (208), och marginalen sjönk till 1,6 procent (2).

    Under perioden januari-september uppgick Axfoods ekologiska andel av livsmedelsförsäljningen till 6,6 procent (6,8). Målet är en ekologisk andel på tio procent till år 2020. Försäljningen av vegetariskt var uppe på 24 procent, perioden januari-september.

     Målet är en ekologisk andel på tio procent till år 2020.
    Målet är en ekologisk andel på tio procent till år 2020.

    Omsättning Axfood-koncernen

    Koncernen

    Axfood-gruppens butiksomsättning landade på 10 miljarder i tredje kvartalet, en fyraprocentig ökning. För jämförbara butiker var ökningen 3,2 procent.

    Willys

    Av koncernens butiker hade Willys högst omsättningstillväxt på 6,7 miljarder, en ökning med 4,4, procent. Fler kunder, bra försäljning och stark e-handel låg bakom.

    Hemköp

    Hemköps omsättning var upp 3,4 procent till 1,52 miljarder (1,47), efter kundökning. I egenägda butiker ökade omsättningen till 1,48 miljarder (1,43). Samma siffra för jämförbara egenägda butiker var 0,7 procent.

    Dagab

    Inköpsverksamheten Dagabs omsättning ökade med 3,1 procent till 10,4 miljarder (10,1), efter bra försäljning.

    Till toppen