Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 6 februari

    Axfood höjer utdelningen

    Matbutikskoncernen Axfood, med butikskedjor som Willys och Hemköp i portföljen, redovisar ett rörelseresultat på 487 miljoner kronor för fjolårets fjärde kvartal.

    Det är ett vinstlyft på 14,6 procent jämfört med ett år tidigare.

     Axfood, som driver matbutikskedjorna Willys och Hemköp, redovisar bokslut för 2019. Arkivbild
    Axfood, som driver matbutikskedjorna Willys och Hemköp, redovisar bokslut för 2019. Arkivbild FOTO: Pontus Lundahl/TT

    Omsättningen under kvartalet ökade med 5,4 procent till drygt 13 miljarder kronor och Axfoods styrelse föreslår en höjning av utdelningen till 7,25 kronor, från 7 kronor ett år tidigare.

    Utdelningen kommer att delas upp i två utbetalningar, tillägger bolaget.

    Läs också: Lokal grillost växer – lanseras över hela landet

    ”Ett framgångsrikt 2019”

    ”Ett starkt fjärde kvartal avslutade ett framgångsrikt 2019 med god tillväxt i såväl våra butiker som inom e-handeln och vår nettoomsättning översteg för första gången 50 miljarder kronor”, skriver VD Klas Balkow i en kommentar.

    Axfoods omsättning för hela 2019 lyfte till 50,7 miljarder kronor, upp från 48,1 miljarder ett år tidigare.

    Ökar butiksnätet 2020

    Axfood räknar med att utöka butiksnätet med 5 till 10 nya butiker samt öka tillgängligheten online under 2020, det skriver bolaget i bokslutsrapporten. Under 2019 tillkom 14 butiker.

    Försäljningen av egna märkesvaror, EMV, uppgick till 30,0 procent som en andel av den totala försäljningen under fjärde kvartalet (29,2).

    Relaterade artiklar

    Till toppen