Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 18 februari

    ATL lyfter i räckvidd

    Nya siffror från mätinstitutet Orvesto visar att ATL ökat i räckvidd. Tidningen kan redovisa de högsta siffrorna på åtta år.

    – Detta visar att vår satsning på kvalitetsjournalistik och innehåll för professionella lantbrukare uppskattas, säger Lilian Almroth, chefredaktör för ATL, Lantbrukets affärstidning.

     Den totala siffran läsare är den högsta räckviddsiffran för ATL sedan år 2011.
    Den totala siffran läsare är den högsta räckviddsiffran för ATL sedan år 2011. FOTO: ATL

    Enligt den senaste Orvesto Konsument-undersökningen som kom på tisdagen har antalet ATL-läsare ökat från 142 000 till 165 000 på ett år.

    Antalet printläsare, som i huvudsak läser den tryckta tidningen, har ökat med 1 000 personer till 102 000 läsare. Den stora ökningen har skett bland digitala läsare som ökat från 57 000 till 79 000 under samma period.

    – Detta visar att det nu sker en digital omställning bland ATL:s läsare från printläsning till digitala prenumerationer, säger Lilian Almroth.

    Den totala siffran läsare är den högsta räckviddsiffran för ATL sedan år 2011.

    Att tidningarnas tryckta upplagor minskar är en trend i hela branschen. Men inte alla klarar att balansera upp det med de digitala utgåvorna.

    ATL uppmärksammas även bland tidningsföretagen där ATL Premium blev nominerad till Tidskriftspriset 2019 med motiveringen ”Det finns många tidskrifter som satsar digitalt. Men få når upp till ett lika gediget utbud och erbjudande som ATL – en lägereld för alla Sveriges bönder som skördar välförtjänta framgångar i form av fler digitala prenumeranter och nya tjänster.”

    ORVESTO Konsument 2019:3

    Undersökningen genomfördes under perioden 1 september – 31 december och totalt deltog 13 660 personer i mätningen.

    Totalt har de redovisade tidskrifterna 22 041 000 bruttoläsare. Det betyder att varje person läser i snitt 2,8 av de redovisade tidskriftstitlarna.

    Denna siffra har gått ned något under det senaste året. I 2019:2 och 2019:1 var motsvarande siffra 2,9 och i 2018:3 var den 3,1.

    Relaterade artiklar

    Till toppen