Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 19 februari

    Arlas VD: ”Vi väntar oss ett högre mjölkpris mycket snart”

    Arlas ledning är stolt över vad bolaget har åstadkommit under 2019. Men mjölkpriset till bönderna halkar efter.

    – Vi är inte nöjda, men vi är på rätt väg, säger Arlas VD Peder Tuborgh.

     Mjölkpriset till bönderna har i sin helhet backat jämfört med 2017, men nu kan en höjning vara på väg. Arkivbild.
    Mjölkpriset till bönderna har i sin helhet backat jämfört med 2017, men nu kan en höjning vara på väg. Arkivbild. FOTO: Mostphotos

    På en välbesökt presskonferens på Arlas huvudkontor utanför danska Aarhus framhöll avgående finanschefen Natalie Knight att Arla har fortsatt stärka sina egna varumärken, att utvecklingen i den internationella försäljningen varit god och att flera finansiella nyckeltal ser bra ut.

    Lyfte Sverige

    I sin dragning framhöll hon också Arlas samarbete i Sverige med McDonalds och satsningen på ekoprodukter med netto noll klimatavtryck.

    Arlas mjölkpris till bönderna har varit stabilt under året och har i Sverige haft draghjälp av den svaga svenska valutan. Men som helhet har priset backat jämfört med 2017 och har i perioder också haft svårt att hävda sig på jämförelsesajten milkprices.nl. Nu kan en ljusning vara på väg, enligt VD:n.

    – Vi väntar oss ett högre mjölkpris mycket snart, säger Peder Tuborgh.

    Siffra satt långt inne

    Efter frågor från ATL uppgav också den mångårige VD:n att årets preliminära Peer Group Index ligger på 103. Siffran anger vad Arla presterar för mjölkpris jämfört med andra europeiska mejeriföretag och kan ses som ett centralt nyckeltal när det gäller Arlas förmåga att leverera mervärde till sin ägare.

    Siffran 103 är i den undre delen av det långsiktiga målintervallet på 103-105, men bättre än 2018 års resultat på 102. Efter att siffran försämrats under 2017 redovisas inte längre något preliminärt resultat av Peer Group Index i Arlas årsredovisning.

    ”So far so good” i Storbritannien

    När det gäller Storbritannien, som är Arlas enskilt största marknad, och oron kring Brexit sa Peder Tuborgh att mycket av riskerna har förskjutits till 2021. ”So far, so good”, var sammanfattningen.

    Den tidigare problemtyngda verksamheten i Kina uppges nu tuffa på fint. Med undantag för Coronaviruset.

    – Vi är förstås väldigt bekymrade över Coronaviruset, som många andra. Vår försäljning är ännu inte påverkad, men vi väntar att den kan bli det. Siffrorna för januari 2020 ser okej ut, sa Peder Tuborgh.

     Peder Tuborgh, VD på Arla Foods.
    Peder Tuborgh, VD på Arla Foods. FOTO: Pressbild, Arla Foods

    Ingen ånger

    Han framhöll också Arlas egna växtbaserade produkter i eget varumärke som snart ska lanseras.

    – Jag har sett dem och jag har smakat dem och det är mycket lovande, sa han.

    Peder Tuborgh svarade också nej på fråga från ATL om han ångrade försäljningen av Rynkeby juicer 2016, nu när växtbaserade drycker blivit så trendigt.

    – Det som växer nu är andra saker än juice. Den nya trenden med flexitarianer innebär fördelar för oss inom till exempel ost. Vi funderar mycket på hur vi ska hitta vår väg och vår plats i denna nya miljö, säger Peder Tuborgh.

    Lyfte klimatarbete

    Arlas styrelseordförande, mjölkbonden Jan Toft Nørgaard sa att han var stolt över vad Arla levererat under 2019 och lyfte särskilt det klimatarbete som intensifierats på gårdarna, med målet att på sikt göra hela företaget koldioxidneutralt.

    – Arla Foods är väl förberedda inför framtiden, sa han.

    Relaterade artiklar

    Till toppen