Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 29 augusti

    Arlas svenska VD om mjölktappet

    Trots starka resultat och stabilt mjölkpris hos Arla fortsätter produktionen från de svenska gårdarna att minska.

    – Jäkligt synd, säger Patrik Hansson, VD för Arla i Sverige till ATL.

     – Nu minskar det igen och det är jäkligt synd för vi har fantastiska förutsättningar för mjölkproduktion i Sverige, säger Patrik Hansson.
    – Nu minskar det igen och det är jäkligt synd för vi har fantastiska förutsättningar för mjölkproduktion i Sverige, säger Patrik Hansson. FOTO: Arla

    Från huvudkontoret i Danmark har Arla Foods precis avfyrat en stark halvårsrapport. Även i Sverige går det bra. Arlas satsningar på bland annat hållbarhet har tagits emot bra och försäljningen ökade till 6,97 miljarder kronor under det första halvåret 2019 jämfört med 6,8 miljarder kronor under motsvarande period ifjol.

    – Vi är jättenöjda med första halvåret. Vi växer, vi tar marknadsandelar och vi verkar göra många bra saker, säger Patrik Hansson till ATL.

    Men medan produktionen ökat på danska och brittiska Arlagårdar har den fortsatt minska i Sverige – med 1,9 procent jämfört med ifjol.

    – Vi har inte analyserat det fullt ut, men vi tror att det är en effekt av torkan 2018, säger Patrik Hansson.

    Men enligt Arlas finanschef Natalie Knight är det här en trend inom Arla som har funnits länge?

    – Vi hade en period när det började närma sig stabilt. Men nu minskar det igen och det är jäkligt synd för vi har fantastiska förutsättningar för mjölkproduktion i Sverige, säger Patrik Hansson.

    Behövs fler investeringar

    Han nämner klimatet, kunskapen och marker som både är förhållandevis billiga att bruka och som ger förhållandevis låga klimatutsläpp.

    – Vi har två mjölkbönder i veckan som investerar och bygger ut, men för att öka produktionen skulle det behöva vara fler, säger Patrik Hansson.

    Han talar om kostnadsnivån på gårdarna, men också om ett självförtroende som behövs för att satsa.

    Vad kan ni som företag göra där?

    – Jag jobbar ju på intäktssidan, men vi har ju också stärkt lönsamheten med vårt besparingsprogram Calcium, vilket stärker mjölkpriset.

    Ni säljer ju mycket på den svenska mjölkbonden gentemot konsumenterna. Finns det inga sätt att ge de svenska Arlabönderna betalt för mer än mjölken?

    – Jo och våra bönder får en kostnadstäckning om de är med på aktiviteter som kosläpp, bondgårdsbesök och i butiker till exempel.

    Men det är ju skillnad på kostnadsersättning och på att få en lön till exempel?

    – Jo men då har Arla en rättviseprincip som säger att man ska få betalt för kostnadserättning när man engagerar sig, inte mer.

    Sommarmjölken är ett exempel där jag tycker att ni i Sverige lyckats ta er runt principen om att alla Arlabönder ska få lika mycket betalt för mjölken, även om Sommarmjölken formellt också bygger på kostnadstäckning. Kommer det mer sådant?

    – Det kan jag inte uttala mig om, men Sommarmjölken har tagits emot väl av konsumenterna och gått fantastiskt bra sedan den lanserades ifjol, säger Patrik Hansson.

    Relaterade artiklar

    Till toppen