Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 19 februari

    Arla Foods vd: ”Flera marknader ännu i botten”

    Lönsamheten är pressad ute på mjölkgårdarna, samtidigt investerar Arla Foods miljardbelopp under året. Men när marknaderna öppnar igen följer mjölkpriset med uppåt, säger Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh i en intervju med ATL.

    Bildkvaliteten på videosamtalet är lite knackig. Men budskapet från Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh är tydligt: Koncernens sparprogram Calcium är värt att tala om, också när det handlar om mjölkpriset.

    I fjol sparade Arla Foods 130 miljoner euro i verksamheterna, långt mer än förväntat.

    Peder Tuborgh hävdar att framgångarna i Calciumprogrammet var viktigt för att Arlas mjölkpris överhuvudtaget kunde ligga kvar som det gjorde i fjol:

    – Vi ser att många av våra konkurrenter sänkte mjölkpriset med 15-25 öre. Medan vi har haft ett stabilt mjölkpris i Arla Foods. Där har Calcium helt klart hjälpt till.

     ”Som kooperativt bolag är det viktigt att ha konkurrenskraftigt pris i förhållande till de konkurrenter vi arbetar mot. Där har vi legat bra på marknaden”, säger Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh.
    ”Som kooperativt bolag är det viktigt att ha konkurrenskraftigt pris i förhållande till de konkurrenter vi arbetar mot. Där har vi legat bra på marknaden”, säger Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh. FOTO: Arla

    Arlas Foods bönder ska ha det bästa mjölkpriset i Europa. Det målet vidhöll styrelseordförande Jan Toft Nørgaard i en intervju med ATL nyligen.

    Men det här målet är Arla fortsatt långt ifrån att nå, visar både statistik från EU-kommissionen och nederländska lantbruksorganisationen LTO.

    Men Peder Tuborgh återkommer till att betalningen varit konkurrenskraftig och framför allt stabil.

    Och det är i år som mjölkpriserna ska återhämta sig, hoppas han.

    – Jag tror och hoppas att vi får bättre priser på mjölken när vi ser att marknaderna öppnas upp i år. Och det behöver bönderna.

    Men frågan är hur uthålliga medlemmarna kan vara med den nuvarande ersättningen. De senaste månaderna har priser på foder och gödning stigit brant i hela Europa och betalningen har inte höjts.

    – Det ser pressat ut tyvärr för intjäningen ute på många av gårdarna runt om på våra sju medlemsländer. Vi hoppas att det kommer prishöjningar på våra produkter. Men covid-19 har låst fast marknaden. Flera av våra konkurrenter som var beroende av Food Service i våras fick dumpa mjölken till andra marknader, vilket pressat priserna.

     Arla Foods huvudkontor i Aarhus, Danmark. Arla Foods planerar att under 2021 investera 700 miljoner euro, bland annat i strukturinvesteringar, besparingsinitiativ och Arlas hållbarhetsagenda. Bland de större fysiska byggprojekten finns bland annat att bygga klart mjölkpulvertornet i Pronsfeld i Tyskland och öka osttillverkningen i danska Branderup, samt uppgradera produktionsanläggningen i Bahrain.
    Arla Foods huvudkontor i Aarhus, Danmark. Arla Foods planerar att under 2021 investera 700 miljoner euro, bland annat i strukturinvesteringar, besparingsinitiativ och Arlas hållbarhetsagenda. Bland de större fysiska byggprojekten finns bland annat att bygga klart mjölkpulvertornet i Pronsfeld i Tyskland och öka osttillverkningen i danska Branderup, samt uppgradera produktionsanläggningen i Bahrain. FOTO: Oskar Schönning

    Du har sagt att 2020 var den mest turbulenta krisen för Arla Foods någonsin?

    – Ja, för det har involverat alla våra kunder, konsumenterna, medarbetare och bönder. Hela sättet att jobba på har varit extremt annorlunda.

    Men produktionen och försäljningen gick bättre och över förväntan. Det stora orosmolnet med Storbritanniens uttåg ur EU skingrades också. Men det är för tidigt att sänka garden:

    – En hel del marknader är ännu i botten, men Arlas organisation och medarbetare har varit väldigt snabba på att ställa om.

    Investeringstakten i Arla Foods ökar också och 700 miljoner euro är budgeterat för 2021, bland annat för att bygga ut mejerikapaciteten i Tyskland, Danmark och Bahrain. Klimatsatsningarna prioriteras också allt högre, berättar Peder Tuborgh.

    – Det kostar pengar att ställa om och det ska ske stegvis. Men konsumenterna ska lägga märke till det vi gör hela tiden, säger Peder Tuborgh och fortsätter:

    – Vi ser mer och mer över hur våra investeringar belastar hållbarhetsarbetet. Projekt som är ”okej” för ekonomin men bra för hållbarhetsarbetet får faktiskt en högre prioritet i vårt system. Vi tror att det är rätt.

     Försäljningen i Storbritannien har gått starkt under pandemin, och Brexit-avtalet med EU gör att affärerna kan flyta på ganska friktionsfritt, enligt Arla.
    Försäljningen i Storbritannien har gått starkt under pandemin, och Brexit-avtalet med EU gör att affärerna kan flyta på ganska friktionsfritt, enligt Arla. FOTO: Arla

    Ska Arla också ersätta lantbrukarna mer för klimatarbetet som görs på gårdarna?

    – Så är det ju med ekologiska mjölken i Sverige. Gör de något extra så betalar vi för det. Det gjorde vi också med ekobönder i Danmark 2020. Och det kommer vi att ta vidare till England och Holland i år.

    Peder Tuborgh räknar med ett tudelat 2021, som å ena sidan består av fortsatt stängda marknader, och å andra sidan en återgång till ett mer normalt liv – som för en hel del innebär att få gå ut och äta igen. Kanske skönjs framtidstron redan nu,börsens mjölkprisindex har legat på plus sedan i november.

    – Folk längtar efter att få komma ut och äta och träffas. Det ska vi förstå i Arla Foods. Det kommer ett skifte till normala tider, även om det bara är i Kina det ser ut så än.

    LÄS OCKSÅ: Arlacheferna höjer lönen – igenLÄS OCKSÅ: Skånska mjölkbönder köper mejeriLÄS OCKSÅ: Norrmejeriers avgående VD besviken på mjölkpriset

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen