Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 2 september

    Arlas mjölkpris tappar på Europalista

    Under sommaren har Arlas mjölkpris återigen halkat efter i en europeisk jämförelse. Färska siffror visar att Arlakoncernen är långt ifrån målet om att vara det bäst betalande mejeriet i Europa.

     Flaggor utanför Arlas innovationscenter i Aarhus, DK.
    Flaggor utanför Arlas innovationscenter i Aarhus, DK. FOTO: Oskar Schönning

    Mjölkorganisationen Zuivel NL sammanställer varje månad mjölkpriserna från sexton europeiska mejeriföretag åt LTO, Nederländernas motsvarighet till LRF.

    Nyligen kom siffrorna för juli, som visar att Arla halkar ner till en niondeplats, under snittet i tabellen. För augusti aviserade Arlas tre konkurrenter Friesland Campina, Lactalis och DMK alla prishöjningar, samtidigt som Arlas pris låg fast.

    Upp från bottenstriden

    När Arla presenterade sitt årsbokslut i februari i år låg Arla näst sist i tabellen. Sen klättrade bolaget till en åttondeplats i mars och nådde som bäst en sjundeplacering i april, där man som vanligt fått se Italienska Granarolo dominera i toppen, finska Valio glänsa på andraplats, samt i övrigt haft en klunga med både franska och tyska bolag framför sig.

    I juli fick Arla återigen se ärkerivalen Friesland Campina passera och sjönk därmed tillbaka till en niondeplats.

    Dyster läsning

    Under den tid som Arlas nuvarande strategi ”Good Growth 2020” har rullat har Arla som bäst nått en fjärdeplats på LTO:s årssammanställningar. I listan för 2019, som nyligen presenterats, hamnade Arla på nionde plats. Tre gånger av fem har Arla legat under snittpris.

    När ATL intervjuade Arlas styrelseordförande Jan Toft Nørgaard i februari i samband med att årsbokslutet presenterades sa han att hans mål var att Arla skulle bli det bäst betalande mejeriet i Europa och att han var säker på att Arla skulle nå dit.

    – Vi är så tätt på nu, att den strategi vi har nu kan leverera det bästa mjölkpriset i Europa i framtiden. Vi måste fortsätta på det. Vi står bra påklädda i Arla Foods just nu och vi har de verktyg i verktygslådan som behövs för att vi ska få fatt i de möjligheter som ligger framför oss. Vår strategi är jättebra, sa Jan Toft Nørgaard.

     Peder Tuborg, vd för Arla, vid bolagets presentation av siffror ur årsbokslutet 2019 på Arlas huvudkontor utanför Aarhus i Danmark.
    Peder Tuborg, vd för Arla, vid bolagets presentation av siffror ur årsbokslutet 2019 på Arlas huvudkontor utanför Aarhus i Danmark. FOTO: Oskar Schönning

    ”Går åt fel håll”

    Mats Ekström är Arlabonde på Gotland och sitter med i Arlas representantskap. Han är också med i Arlas nationella råd.

    – När jag började som förtroendevald i Arla för tio år sedan så låg Arla i toppen av den här listan. Sedan har Arla sjunkit mot mitten och nu upplever jag att de inte tar sig över mitten. Vi i Sverige reagerar inte just nu, för vi har 25-30 öre upp på mjölkpriset av valutan. Hade det varit 25-30 öre åt andra hållet hade det inte varit lika kul.

    Men danskarna då? De har ju sin valuta kopplad till euron?

    – Det är svårt att veta nu när vi inte kan ha några möten i och med corona. Men vi har tidigare sett hur danskarna börjat vakna till liv och fått in fler ekonomer och färre kooperativister i styrelsen. En förändring är också att vi i Jan Toft Nørgaard fått en ny ordförande som är mycket mera ekonom än den förre, säger Mats Ekström.

    Med tanke på Arlas historik, hur ser du på målet att vara bäst betalande mejeri i Europa?

    – Målet är ju bra, men man får ju vidta några förändringar om man ska uppnå målet, det går ju åt fel håll. Ytterst är det VD:s uppgift att leverera resultat och lyckas inte det så är det styrelsens uppgift att byta VD. Än så länge verkar styrelsen nöjd med levererat resultat, säger Mats Ekström.

    I en skriftlig kommentar till artikeln skriver Erik Bratthall, presschef Arla Sverige, att LTO:s jämförelse inte tar med Arlas tillägg GMO-fritt foder. I rapporterna förklarar Zuivel NL och LTO att detta tillägg inte ingår eftersom deltagandet i Arla är lågt (ca 25 procent), medan deltagande i andra företag är högre. Rapportförfattarna framhåller också att olika hållbarhetstillägg och ett ökat antal separata mjölkflöden gör det svårare att jämföra mjölkpriser, vilket också ökar behovet av transparens. Sedan maj 2020 särredovisas därför fler olika tillägg för bolagen i LTO:s jämförelse.

    Relaterade artiklar

    Till toppen