Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 5 december 2019

    Arla om klimatmjölken: Vi menar att konsumenterna förstår

    Konsumentverket har gjort bedömningen att Arlas reklam om ”netto noll klimatavtryck” är vilseledande och i strid med god marknadsföringssed. Nu svarar Arla.

    – Vi står på oss, säger Arlas chefsjurist Susanna Eneteg till ATL.

     Arlas kampanj för produkterna med ”netto noll klimatavtryck”.
    Arlas kampanj för produkterna med ”netto noll klimatavtryck”. FOTO: Annica Lundbäck

    Som ATL tidigare har berättat tog Konsumentverket under perioden september-november emot 148 anmälningar gällande Arlas nya ekosortiment med märkningen ”netto noll klimatavtryck”.

    Enligt Arla handlar ”netto noll” dels om att minska utsläppen på gårdarna, dels om att kompensera för de utsläpp som ännu inte går att få bort. Men genomsnittskonsumenten kan antas uppfatta begreppet ”netto noll” som att produkten inte haft någon som helst påverkan på miljön, bedömde Konsumentverket och inledde ett så kallat tillsynsärende mot Arla.

    Brevväxling

    Nu svarar Arla med ett brev till Konsumentverket.

    – Vi menar att konsumenterna förstår att netto betyder att det skett en kompensation. Och vi utvecklar hela resonemanget på mjölkförpackningarna. Det nämner inte Konsumentverket i sitt brev. Jag undrar om de har tittat på en förpackning, säger Susanna Eneteg.

     Arlas chefsjurist Susanna Eneteg.
    Arlas chefsjurist Susanna Eneteg. FOTO: Arla

    Men om man tittar på en förpackning så kan man ju tycka att ordet ”netto” är lite undanskymt rent grafiskt. Hur ser du på det?

    – Nej det tycker jag inte, det är tydligt skulle jag säga. Det är ju netto noll klimatavtryck och det är det som det står.

    ATL har tidigare intervjuat Konsumentverket om bedömningen kring ”netto noll”.

    – När vi granskar marknadsföring så utgår vi från hur domstolen tidigare har bedömt genomsnittskonsumenten, sa Linda Halvarsson, jurist på Konsumentverket, till ATL då.

    – Och när det gäller mjölk och andra dagligvaror som inhandlas rutinmässigt så förväntas konsumenten inte gå så noggrant till väga. Domstolen har dessutom sagt att miljöärenden är ett svårt område, vilket gör att det ställs hårda krav på miljöargument när man säljer den här typen av varor, fortsatte hon.

     Linda Halvarsson, jurist på Konsumentverket.
    Linda Halvarsson, jurist på Konsumentverket. FOTO: Konsumentverket

    ”Har absolut betydelse”

    I sitt svar till Konsumentverket skriver Arla att de generellt sett håller med om att regler och rättpraxis ställer hårda krav på allmänna påståenden som ”miljövänlig” eller ”grön”. Men Arla anser inte att ”netto noll” är ett allmänt hållet begrepp, utan tvärtom väldigt exakt.

    ”Vi säger att produkten har ‘netto noll klimatavtryck’, vilket i sig har en absolut betydelse, nämligen att produkten är klimatneutral”, skriver Arla i sitt svar. Som stöd bifogas de rapport från analysföretaget U&WE, ett utlåtande från revisionsfirman EY och information om Arlaböndernas program för klimatberäkningar och utsläppsminskningar på gårdarna.

    Sista striden

    Konsumentverket hälsar via sin presstjänst att de nu ska läsa Arlas svar. Verket ska sedan göra en bedömning om de ska gå vidare med ärendet. Ytterst har Konsumentverket möjlighet att ta ärendet till Patent- och marknadsdomstolen. Men Susanna Eneteg, som ska sluta på Arla vid årsskiftet, hoppas inte att hennes efterträdare ska få fallet på sitt bord.

    – Vi hoppas att det ska vara utagerat i och med detta brev, men det återstår att se, säger hon.

    Det här blir sista striden för dig?

    – Ja det kanske man kan säga. Men jag är företrädare för Arla i detta och det är en god strid som vi gärna tar, säger Susanna Eneteg.

    KLIMATKOMPENSATION

    Klimatkompensation är ett sätt att kompensera för utsläpp av växthusgaser genom åtgärder som antingen binder kol i atmosfären eller minskar fortsatta utsläpp.

    Klimatkompensation är ett kontroversiellt ämne, som under hösten bland annat granskats av Dagens Nyheter och debatterats i Riksdagen. Kritiker menar att det riskerar att bli ett sätt för företag och konsumenter att köpa sig fria, särskilt när det gäller utsläpp från fossila bränslen som kol och olja. Andra framhåller att klimatkompensation måste bli vanligare, tillsammans med utsläppsminskningar.

    Det mest effektiva sättet att klimatkompensera just nu bedöms vara trädplanteringar. Men åtgärderna måste vara tydligt ”additiva” – det vill säga göra något för klimatet som inte annars skulle ha gjorts. Det innebär det inte finns några certifierade kompensationsprojekt i Sverige och Europa, eftersom klimatpolitiken och marknaden här bedöms vara så mogen att pengarna gör mer nytta i utvecklingsländer. Å andra sidan menar kritiker att avstånden och avsaknaden av stabila institutioner gör att projekt i utvecklingsländer blir osäkra och svårberäknade.

    Arla, Max och kaffefirman Arvid Nordquist kompenserar genom projektet Trees for global benefit i Uganda, certifierat av organisationen Plan Vivo. Projektet startade 2003 och omfattar i dag omkring 6 000 frivilliga bönder. Projektet har kritiserats av forskare men bedöms ändå höra till de mest seriösa kompensationsprojekten, inte minst eftersom verksamheten kan granskas av utomstående parter.

    Källa: Dagens Nyheter och zeromission.se

    Relaterade artiklar

    Till toppen