Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 26 maj

    Arla svarar: Nedgång i svensk mjölkproduktion var väntad

    Den ökade importen och minskade mjölkproduktionen i Arla Sverige är väntade, menar Arlas vice styrelseordförande Heléne Gunnarson. Hon ser andra förklaringar än strukturen i Arla.

     Arlas vice styrelseordförande Heléne Gunnarson menar att den ökade importen och minskade mjölkproduktionen i Arla Sverige är väntad.
    Arlas vice styrelseordförande Heléne Gunnarson menar att den ökade importen och minskade mjölkproduktionen i Arla Sverige är väntad. FOTO: Arla

    Det är Arla som stått för nästan hela nedgången i svensk mjölkproduktion de senaste fem åren. Det visar en genomgång som ATL gjort.

    Samtidigt ökar den danska mejeriimporten till Sverige i takt med att de danska Arlabönderna ökar sin produktion.

    Kritiker har länge kopplat ihop utvecklingen med Arlas konstruktion och betalningsmodell, som säger att mjölkbönder i alla medlemsländer ska dela lika på Arlas intäkter, oavsett vad Arla gör för resultat på respektive hemmamarknad. Det gör det svårt för svenska Arlabönder att få betalt för den ökade efterfrågan på svensk mjölk, menar kritikerna.

    Men Heléne Gunnarson är nöjd med Arlas nuvarande struktur och lutar sig mot majoritetsbeslut som är tagna efter debatt och diskussion i Arla. Hon uppfattar också ett stort stöd bland Arlas svenska medlemmar.

    Hänvisar till utredning

    När ATL frågar om hon ser något i Arla som kan förklara de senaste årens utveckling hänvisar hon till den statliga utredning om konkurrenskraften i jordbruket och i trädgårdsnäringen som kom 2015.

    Utredningen förutsåg mycket av utvecklingen i Arla och i Sverige: importen av mejerivaror väntades öka och framför allt de mindre mjölkgårdarna väntades få det tufft.

    Den efterfrågade också nya affärs- och kontraktsmodeller på mjölkmarknaden.

    Kan bero på annat än Arla

    Däremot förklarar utredningen inte varför Arlas svenska invägning skiljer sig från den övriga svenska invägningen.

    – Utredningen tar upp konkurrenskraften på den svenska sidan, sedan får de andra svara på hur de har lyckats hantera det, säger Heléne Gunnarson.

    – Jag tror att det också beror väldigt mycket på olika områden. Var man bor och var man finns. Jag tror att det är svårt att grunda det på en parameter.

     ”Vi har förtydligat oss under de senaste åren”, säger Heléne Gunnarson, angående att Arla använder sig av det svenska i sin marknadsföring.
    ”Vi har förtydligat oss under de senaste åren”, säger Heléne Gunnarson, angående att Arla använder sig av det svenska i sin marknadsföring. FOTO: Oskar Schönning

    Om jag som konsument vill stötta svenska Arlabönder, hur ska jag tänka då?

    – Vi hoppas inte att våra konsumenter köper våra produkter för att de vill stötta oss utan för att vi har bra produkter och produkter som de vill använda, säger hon.

    ”Förtydligat oss”

    Men ni kör ju mycket med det svenska i marknadsföringen?

    – Nja. Det tror jag har varit samma under väldigt många år faktiskt. Sedan kan det hända att vi har förtydligat oss under de senaste åren.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen