Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 18 mars 2009

    Arla släcker ned mjölkpaketen

    Från i morgon, torsdag, levererar Arla till butikerna svarta mjölkförpackningar med lysknapp för på och av.

    Arlas grön- och vitrandiga förpackning med mellanmjölk byter nu skepnad och blir för ett tag svart och vit.
    Arlas grön- och vitrandiga förpackning med mellanmjölk byter nu skepnad och blir för ett tag svart och vit.

    Det är mellanmjölken som ett tag får byta skepnad för att visa företagets engagemang i Earth Hour 28 mars.
    Cirka 2 miljoner "nedsläckta" mjölkförpackningar ska spridas till butiker över hela landet. På paketen presenteras evenemanget Earth Hour som inträffar lördagen den 28 mars mellan 20.30 och 21.30.

    Syftet med Earth Hour är att visa världens ledare att det finns ett stort engagemang för klimatet. I slutet av 2009 samlas världens ledare i Köpenhamn för att ta beslut om ett nytt klimatavtal. Många företag och kommuner är engagerade i evenemanget. Sista lördagen i mars väntas en miljard människor under en timme släcka ljuset för klimatets skull.
    – Egentligen medverkar vi redan i Earth Hour. Sedan ett tag har vi information på baksidan av mjölkpaketen om detta. Det är cirka 15 miljoner vanliga förpackningar som har baksidestexter om Earth Hour. Vi kommer också att släcka ned våra fasader och kontor för att visa att vi stödjer Earth Hour, säger Tobias Wåhlén, kommunikationschef vid Arla Foods.

    Vad kostar det att ta fram mjölkpaketen?
    Ingenting extra. Detta är inget som påverkar avräkningspriser. Att de förändras hänger samman med villkoren på den globala marknaden som just nu är jättetuffa.

    Maria Person

    Relaterade artiklar

    Till toppen