Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 20 juni

    Arla växlar upp biogasen

    Arla växlar upp satsningen på biogas och tar nu fyra nya biogaslastbilar i drift. Målet är att köra tre av tio mjölktankbilar på biogas om tre till fem år.

     ”Vi sluter inte bara det ekologiska ekosystemet utan även det ekonomiska”, säger Patrik Hansson, vd Arla Sverige, i ett pressmeddelande om de nya biogaslastbilarna.
    ”Vi sluter inte bara det ekologiska ekosystemet utan även det ekonomiska”, säger Patrik Hansson, vd Arla Sverige, i ett pressmeddelande om de nya biogaslastbilarna.

    Samtidigt som bensinupproret rasade som värst under 2019, lanserade Arla vad man kallade en biogasrevolution. Det handlar om att byta redan fossilfria bränslen som RME och HVO mot biogas, som har en bättre koppling till mjölkproduktion. Gödseln från djuren kan rötas till biogas, samtidigt som mjölkbonden kan få tillbaka en biogödsel som är mer näringseffektiv och luktar mindre än kogödsel.

    Fossiloberoende fordonsflotta

    – Det blir bra transportflöden och en enormt effektiv spridningsteknik. Inga tunga gödseltunnor på vägarna eller på åkrarna. Traditionellt har ju vi mjölkbönder kört som tyngst på våren, när jordarna är som känsligast, sa Arlabonden och biogasfabrikanten Tobias Kullingsjö när ATL besökte honom i våras.

    I ett pressmeddelande konstaterar Arla att hela Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta år 2030.

    ”I princip så måste Sverige få fram lika mycket fossilfri energi som den svenska vattenkraften producerar idag. Biogasproduktion från lantbruket kan bli en viktig del av lösningen. Bönder som investerar i biogasproduktionen deltar i omställningen av Sverige till ett fossiloberoende land”, säger Jonas Carlgren, mjölkbonde och styrelseledamot i Arla i pressmeddelandet.

    Kräver rätt fordon

    På marknaden finns i dag flera olika alternativ till bensin och diesel. Alla behövs för att nå klimatmålen, menade Jan Mauritzson, vd på Lantmännens etanolfabrik Agroetanol när ATL besökte den förra våren. Men det kräver också att det finns fordon och maskiner som kan köras på de olika alternativen.

    ”För att biogasproduktionen ska bli en revolution så krävs både investeringar av bönderna för att producera biogas men även att det finns en efterfrågan. När vi nu tar lastbilarna i drift så innebär det att vi bygger efterfrågan på biogas. Vi sluter inte bara det ekologiska ekosystemet utan även det ekonomiska”, säger Patrik Hansson, vd Arla Sverige.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen