Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 22 februari

    Arla öppnar för helt mjölkfria produkter

    Svenskarna dricker allt mindre mjölk och nu öppnar även Arla upp för helt mjölkfria produkter.

    – Vi måste förbereda oss på det här skiftet, säger Peder Tuborgh, VD.

     Arlas VD Peder Tuborgh utesluter inte mjölkfria produkter i bolagets Arlamärkta sortiment framöver.
    Arlas VD Peder Tuborgh utesluter inte mjölkfria produkter i bolagets Arlamärkta sortiment framöver. FOTO: Pressbild.

    Förra året minskade mjölkdrickandet med uppåt 7 procent i Sverige. För Arlas del kompenseras nedgången dock än så länge till stor del av ökad ostkonsumtion. Bara i Sverige ökade bolagets ostförsäljning med 8,1 procent i fjol.

    Det sa koncernens ekonomidirektör Nathalie Knight när bokslutet för 2018 presenterades på en presskonferens i veckan. Det ökade ostätandet tror hon hänger ihop med vegotrenden. Allt fler ersätter kött med ostbaserade alternativ på tallriken.

    ”Spännande utveckling”

    Samtidigt utmanas mjölk av bland annat havredrycker. För att möta efterfrågan lanserade Arla nyligen en ny produkt gjord på hälften havredryck och resten laktosfri mjölk. Ännu erbjuder man inget helt mjölkfritt alternativ, till skillnad från nordiska konkurrenterna Tine och Valio.

    Har Arla hamnat på efterkälken här?

    – Nej, vi lanserade vår havre- mjölkblandning inom samma 12-månaders period som de släppte sina varianter. Men det är en spännande utveckling som vi vill vara del av. Men vi vidhåller att mjölk är världens bästa funktionslivsmedel, säger Arlas VD Peder Tuborgh till ATL.

    Under presskonferensen konstaterade han dock felaktigt att bolaget redan säljer en renodlad havreprodukt. Men när ATL efteråt bad att få veta mer visade det röra sig om mjölkfri och färdigförpackad iskaffe från Starbucks – som innehåller mandelmjölk från Arla.

    ”Måste förbereda oss”

    Efter att ha korrigerat sitt påstående betonade han dock att mejeribolaget är öppet för att ta fram helt mjölkfria havreprodukt under Arlamärket.

     – Vi måste förbereda oss på det här skiftet. Men det är inte fråga om att satsa på det ena eller andra. Mjölk är fortfarande ett fantastiskt livsmedel. Jag kan bli arg när folk, ofta på internet, försöker angripa mjölk utifrån en påstått vetenskaplig grund. Det är affektdrivet och bygger inte på fakta, säger Peder Tuborgh.

    Allt kan vara farligt

    2017 kom dock en studie från Karolinska institutet och Uppsala universitet som visar att vuxna som dricker mer än tre glas mjölk om dagen löper högre risk för förtida död. Livsmedlet orsakar låggradig inflammation i kroppen, enligt studien. Peder Tuborgh ”har all respekt” för sådan forskning, men tycker att tre glas mjölk är väldigt mycket.

     – Allt är onyttigt i för stora mängder. Man kan inte äta ett helt paket smör eller ett kilo korv om dagen heller och det går inte bara att leva på broccoli. Men det är bra att det finns vetenskaplig grund när det påstås saker om mjölk.

    Ingen diversifiering

    Och Arla ska fortsätta att fokusera på sin kärnverksamhet: mejeriprodukter. Försäljningen av juicetillverkaren Rynkeby 2016 är ett tydligt exempel på det. Och det finns inga planer på att diversifiering i likhet med Tine, som även har ett konsulterbjudande.

    – Opererar man på en global marknad, som vi gör i mycket högre grad än Tine, är det värsta man kan göra att bredda sin profil. Det är ett ”dödligt recept”.

    – Förra året gjorde vi mejeriinvesteringar på över 400 miljoner euro. Men den summan skulle bli mycket högre med fler produktkategorier som också skulle medföra en allt för stor komplexitet, inte minst ur ett marknadsföringsperspektiv.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen