Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 15 februari

    Arla talar ut om nya ”pjölken”

    Så sent som i höstas kampanjade Arla mot ”pjölk”, ”sölk” och ”brölk” – det vill säga alternativ till mjölk. Nu har bolaget släppt en egen produkt, som till hälften består av just ”pjölk”. Ansvariga chefen, Kristina Hammerö förklarar hur Arla tänkt.

    FOTO: Mostphotos och Arla

    – Vi vet ju att konsumenter efterfrågar något som är gott att dricka. Det här är en ren produkt som smakar gott och är naturligt hälsosam, till skillnad från övriga alternativ till mjölk som finns på marknaden, säger Kristina Hammerö.

    Hon skjuter in sig på att många svenskar gillar smaken av mjölk och att de växtbaserade alternativen ofta innehåller många tillsatser, något som inte främjar ett hälsosamt liv enligt Kristina Hammerö.

    På vilket sätt kommer ni runt behovet av tillsatser?

    – Vi har utvecklat en helt ren dryck bestående av havre och vatten och sen har vi 50 procent laktosfri mjölk. Mjölkens naturliga egenskaper gör att vi inte behöver tillsätta någon näring eller artificiella tillsatser, säger Kristina Hammerö.

    Kopplingar till Oatly

    När ATL besöker Arlas svenska huvudkontor har det gått ett par dagar sedan Arlas nya havremjölk lanserades. Kristina Hammerö själv benämner den nya produkten ”Milk & Oat” och inte oväntat har det gjorts flera kopplingar till Oatly, som haft stora framgångar med sin havredryck.

    Arla har försvarat sig med att detta är en helt ny typ av produkt – en innovation – något som också väckt uppståndelse eftersom lilla Emåmejeriet i småländska Hultsfred lanserade en snarlik produkt redan förra våren.

    Men trots – eller kanske tack vare – detta har produkterna tagits emot med ett stort intresse i handlarleden, säger Kristina Hammerö. Införsäljningen till butikerna är över förväntan uppger hon.

    – Vi kan ju till exempel se nu att ICA-handlare har börjat lägga ut sina egna filmer och marknadsför den här produkten på ett fantastiskt sätt, säger Kristina Hammerö.

    Inget veganskt hos Arla

    När Arla varje månad kommunicerar det mjölkpris som bolaget betalar till sina ägare framgår att bolaget är starkt exponerat mot världsmarknadspriset på mjölk. I sina årsredovisningar har Arla också listat veganrörelsen som en ökande affärsrisk de senaste åren. Men till skillnad mot finska Valio och norska Tine, som båda har satsat på veganska produkter i sitt sortiment, har Arla valt att gå en annan väg. 2016 sålde Arla juiceföretaget Rynkeby och är sedan dess helt specialiserade på mjölk- och mjölkprodukter.

    Ni måste blanda mjölk i allting?

    – Det är den bästa råvaran som finns, så varför skulle vi inte göra det, säger Kristina Hammerö och skrattar.

    Jag tänker att om man väljer ett alternativ till mjölk så gör man det för att man av en eller annan anledning inte vill dricka mjölk. Hur ser du på det?

    – Jag håller inte riktigt med. Vi vet ju att i princip alla svenskar konsumerar mjölk på ett eller annat sätt. En del av våra konsumenter konsumerar både mjölk och växtbaserat, det är väldigt få som bara konsumerar växtbaserat, säger Kristina Hammerö.

    Arlas nya produkter

    Arlas nya havremjölk kommer i tre varianter. Alla i enlitersförpackningar.

    Arla Laktosfri Mjölk- & Havredryck Original. Gjord på 50% laktosfri mjölkdryck och 50% havredryck. Nyckelhålsmärkt, rik på protein, kalcium och en källa till vitamin B12 och fosfor samt berikad med vitamin D. Uppges fungera som vanlig mjölk till både direkt konsumtion samt till matlagning, bakning och i kaffet. Rek. pris: 15,50 kr.

    Arla Laktosfri Mjölk- & Havredryck Till kaffet. En variant med högre fetthalt och krämigare smak. Fungerar enligt Arla perfekt att skumma för de som tycker om att göra cappuccino eller kaffe latte hemma. Kan även drickas som den är och användas som vanlig mjölk. Rek. pris 17,90 kr.

    Arla Laktosfri Mjölk- & Havredryck Choklad. En chokladdryck med 3 procent sockerhalt. Har enligt Arla en rund smak av choklad som påminner om chokladbollar. Rek. pris: 17,90 kr.

    I maj 2018 lanserade Arla i Storbritannien även en frukostdryck på liten flaska som heter Milk & Oats. Den lanserades i två smaker – vanilj och lönnsirap och uppgavs vara en blandning av lättmjölk och havre. Under 2018 lanserades även mellanmålsserien Arla & More, som består av mjölkprodukter blandade med spannmål som havre och bovete.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen