Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 17 december 2018

    Arla om ostklappen som upprör

    Anställda på nedläggningsdrabbade mejeriet i Boxholm fick en låda med dansk ost i julklapp av Arla. Det har väckt känslor på orten.

    – Ironiskt, säger kommunpolitikern Jenny Ledelius (M), vars son jobbar på mejeriet i Boxholm.

    Jenny Ledelius delade en bild på lådan i gruppen Boxholmsostens vänner i torsdags kväll. Det dröjde inte länge förrän kommentarsfältet fylldes med upprörda kommentarer.

    – Om nu Arla värnar närproducerad mat, så går det här stick i stäv med det de försöker förmedla, säger Jenny Ledelius, som säger att hon uttalar sig som privatperson och inte som politiker.

    Många glada

    Sonen blev dock glad över presenten, berättar Jenny Ledelius. Det blev även Gunnar Gidefeldt, som jobbar som kommunikationsdirektör på Arla Sverige. Han berättar att ostlådan är en julklapp som gått ut till alla drygt 18 000 anställda i Arlas organisation.

     Julklappen som de anställda på nedläggningsdabbade mejeriet i Boxholm fick – en låda med dansk ost.
    Julklappen som de anställda på nedläggningsdabbade mejeriet i Boxholm fick – en låda med dansk ost. FOTO: Jenny Ledelius/Privat

    – Det är en och samma julklapp som går ut till alla, det är inte något som är specifikt för varje land, säger han.

    Gunnar Gidefeldt bekräftar att alla produkterna i julklappen är tillverkade i Danmark, men framhåller att de ändå kan sägas representera hela Arla eftersom till exempel varumärkena Lurpak och Castello är globala.

    – I det läge som är i Boxholm nu så har vi en förståelse för att man kan tycka att det är lite ensidigt att bara ha produkter från ett land. Men det finns ingen tanke eller symbolik i det utan det har liksom bara blivit så. Vi hade naturligtvis tyckt att det varit roligt om det hade varit produkter även från andra produktionsländer, både från Sverige och kanske cheddar från Storbritannien, säger Gunnar Gidefeldt.

     Ingen Boxholmsost fanns med i lådan.
    Ingen Boxholmsost fanns med i lådan. FOTO: Carolina Byrmo/IBL

    Engagerad höst

    När det gäller den ilska och det engagemang som Arlas nedläggningsbeslut har väckt i Boxholm under hösten återvänder Gunnar Gidefeldt till Arlas tidigare resonemang – det är ett tufft men nödvändigt beslut för att kunna öka lönsamheten för Arlas bönder.

    Samtidigt är det en stark trend med lokalproducerade varor nu?

    – Ja, absolut. Lokalt är en trend. Men det är också en jättetrend med billig ost och med produktion av billig familjeost. Så att det gäller att ha varumärken som kan passa in i alla olika kriterier som finns ifrån premiumvarumärken ner till breddprodukter och där finns det ju en hierarki.

    Var i den här hierarkin placerar ni Boxholmsosten?

    – Den har ju fortfarande en mellanposition. Prismässigt att man skulle önska att den låg på en premiumnivå, men den är inte tillräckligt mycket premium för att kunna ta den positionen riktigt.

    Ostens vänner framhåller ju att den serverades på nobelmiddagen. Det skulle ju kunna stärka den som en premiumprodukt?

    – Jag tror inte att man bara ska gå på vad som serveras på nobelmiddagen för att bedöma vad som är framgångsrikt kommersiellt, för då tror jag att man går bort sig. Det är klart att det finns en premiumkänsla i osten och att den har vissa smakfördelar, men vi måste se hela bilden av volymer, distribution och produktion för att göra den kommersiella bedömningen.

    – Och återigen, Boxholmsosten är fortsatt viktig för Arla. Flytten av produktionen sker för att sänka kostnaden för produktionen, säger Gunnar Gidefeldt.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen