Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 21 februari 2018

    Arla ökade omsättningen 2017

    Under 2017 växte Arlas omsättning med 8,1 procent till 10,3 miljarder euro.

    – Vi är redo för 2018 och för framtiden, sade Natalie Knight, finanschef för Arla, under onsdagens presskonferens.

    FOTO: Cecilie Hoeg/Arla

    Det var en nöjd trio som anlände till Arlas presskonferens under onsdagen under vilken Natalie Knight, finanschef för Arla, VD Peder Tuborgh och styrelseordförande Åke Hantoft presenterade utvalda delar av Arlas årsbokslut för 2017.

    Ledningen lyfte bland annat det höjda mjölkpriset, höjda råvarupriser och företagets ökade omsättning samt stärkta balansräkning som höjdpunkter under 2017.

    ”Vi är på god väg”

    – Vi är på god väg på vår strategiska resa mot 2020. Våra varumärken har utvecklats både i Europa och resten av världen, balansräkningen har stärkts och därför har styrelsen enats om att göra historiskt omfattande investeringar under 2018, sade Peder Tuborgh under presskonferensen.

    Arlakoncernens omsättning ökade i helhet med 8,1 procent till 10,3 miljarder euro. Leverantörspriset ökade med 27,4 procent, vilket i genomsnitt innebar 38,1 eurocent per kilo mjölk under 2017.

    Resultatet är en förbättring jämfört med 2016 då samma siffra låg på 30,9 eurocent/kilo mjölk. Samtidigt når resultatet inte upp till rekordåret 2014, 41,7 eurocent/kilo mjölk.

    Nettoresultatet låg på 2,8 procent av omsättningen, och det är inom Arlas målbild.

    Ökade råvarupriser

    Enligt Natalie Knight var det höjda priset på råvaror en betydande faktor.

    – Under 2017 peakade råvarupriserna. Vi har aldrig tidigare sett en sådan snabb acceleration och det viktigaste här var priserna på fett som tillsammans med protein är den viktigaste komponenten i vår mjölk. Under slutet av 2017 ökade priserna på fett med 50 procent. Detta hade stor betydelse för hur vi sedan satte mjölkpriset och hur vi såg på konkurrenssituationen, sade Natalie Knight.

    Under presskonferensen lyfte ledningen ett antal orosmoln, bland annat att marknaden har varit tuff i Tyskland och Storbritannien.

    – 2017 var ett bra år. Aktiemarknaden gick upp, priset på olja gick ner, GDP rörde sig i rätt riktning. Det enda som var problematiskt var att valutakurserna i princip alla länder gick åt fel håll. Det var något vi behövde ha i åtanke i samband med Storbritannien och brexit, sade Natalie Knight och fortsatte:

    – Vi såg en stark utveckling i Storbritannien 2017, trots att brexit och valutakursen har varit skakig växte vi inom detaljhandeln med åtta procent, och det är en mycket bra utveckling. Tyskland har varit en svår marknad för oss, men även där har vi gått framåt med 11 procent under 2017. Vi var tvungna att ta några tuffa beslut och satsade sedan på varumärkesbyggande.

    Inga siffror

    Ja, enligt Arlas ledning står företaget starkt i förhållande till konkurrensen med andra. Arlas mål är att ligga på ett mjölkpris som är 3-5 procent högre än sina konkurrenter, Arlas så kallade ”peer group”. Det finns ännu inga offentliga siffror på hur det såg ut på den fronten under 2017.

    – Vi tror att vi kommer få en lägre siffra än 2016, men vi är fortfarande starka. Mer information om det kommer vi få först i juni, kommenterade Natalie Knight.

    Nu riktar Arla blicken framåt, mot ett förhoppningsvis fortsatt starkt 2018.

    Texten har uppdaterats.

    LÄS OCKSÅ: Europeisk pessimism om mjölkprisets utvecklingLÄS OCKSÅ: Bönder om det osäkra mjölkåret 2018LÄS OCKSÅ: Mejerijätte Årets stjärnvarumärke

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen