Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 15 oktober

    Arla lanserar ny billig mjölkdryck

    Genom att använda filtrerad mjölk vill Arla minska matsvinnet och sälja mjölkdryck till ett lägre pris än vanlig dryckesmjölk. En helt ny innovation inom mjölkkategorin, enligt företaget.

     Arlas nya Klöver mjölkdryck i butik. Vid ATL:s besök i butiken var drycken prissatt lägre handlarens egen mjölk (EMV).
    Arlas nya Klöver mjölkdryck i butik. Vid ATL:s besök i butiken var drycken prissatt lägre handlarens egen mjölk (EMV). FOTO: Oskar Schönning

    Jämfört med Arlas vanliga mellanmjölk har den nya mjölkdrycken, som fått namnet Klöver mjölkdryck, lite mindre fett och protein men lika mycket kalcium. Produkten har lite längre hållbarhet än vanlig mjölk, vilket kan minska matsvinnet även hos konsumenten, uppger Arla i ett pressmeddelande.

    ”Denna nya svenska mjölkdryck har samma goda smak som vanlig mellanmjölk och passar lika bra i pannkakor som till måltidsdryck”, säger Konrad von Otter, kategoriansvarig hos Arla Sverige, i pressmeddelandet.

    Billig produkt

    Arla framhåller att råvaran i den nya produkten är hundra procent svensk. Men till skillnad från till exempel Oatly och näringsdryckstillverkaren Vitamin Well kommer Arla inte att sälja sin nya produkt till ett högre pris än traditionell dryckesmjölk.

    Läs också: Havredals tar 25 kronor litern för havredryck

    I stället lanseras den nya produkten till ett pris som ligger under handlarnas egen mjölk, den så kallade EMV-mjölken. Anledningen uppges vara att den nya drycken är billig att tillverka.

    ”Genom att använda filtrerad mjölk, som blir över vid produktionen av laktosfria produkter, så minskar vi matsvinnet och kan producera en mjölkdryck till ett lägre pris”, skriver Arla.

    Tar volymer

    Arla är marknadsledande på mejeriprodukter i Sverige och också ett av Sveriges starkaste och mest kända varumärken. Tidigare satsningar som Sommarmjölk, Netto noll klimatavtryck och Ännu bättre djuromsorg har inte kommit med några tydliga prishöjningar till konsument.

    ATL har sökt Arla för en intervju om prissättningen i de aktuella produktkategorierna. I en skriftlig kommentar säger Konrad von Otter att det är viktigt för Arla att ha produkter i hela den så kallade prispyramiden. Längst upp i pyramiden finns Arlas ekologiska, färska produkter och genom Klöver vill Arla driva volymförsäljning i basen av pyramiden.

    ”Inför lanseringen av Sommarmjölken så hade vi inte möjlighet att säga att vi skulle höja priset mot våra kunder då vi fått kritik eller böter av Konkurrensverket. Men det fanns faktiskt en prishöjning som till stor del gick till de bönder som hade kossorna ute längre på bete”, uppger Konrad von Otter genom Arlas presstjänst.

     Konrad von Otter, kategoriansvarig för mjölk på Arla.
    Konrad von Otter, kategoriansvarig för mjölk på Arla. FOTO: Arla

    Klöver – ett ”fighter brand”

    Den nya produkten ingår i Arlas klöversortiment som även innehåller billig ost, importgrädde och mellanmjölk. Arlas slogan för sortimentet är: Klöver = mer pengar över.

    Varumärket kan ses som ett så kallat ”fighter-brand”. Det är när ett stort och känt företag driver ett lågprisvarumärke i syfte att slå ut eller åtminstone ta marknadsandelar från företag som konkurrerar med dem om pris. Strategin tillämpas särskilt gärna i lågkonjunktur.

    Kända prispressare i mejerisegmentet är handlarnas egna varumärken, så kallade EMV-produkter. De legotillverkas av såväl Arla som konkurrerande mejerier.

    Den nya klöverdrycken tillverkas på Arlas mejeri i Jönköping, av svensk mjölkråvara. I processen tar Arla till vara den filtrerade mjölken, så kallat mjölkretentat, som blir över i produktionen av laktosfria mjölkdrycker.

    När mjölk förändras på något sätt behöver den kallas mjölkdryck i stället för mjölk. Detta gäller både för laktosfria mjölkdrycker och för denna nya produkt.

    Källa: Arla, arla.se och ATL

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen