Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 21 juli 2017

    Arla har vänt till vinst i öst

    I år går Arla med vinst i Ryssland för första gången sedan det ryska importembargot. Det uppger Tim Ørting Jørgensen, ansvarig för Arlas ryska affärer, för ATL.

     Tim Ørting Jørgensen, ansvarig för Arlas ryska affärer.
    Tim Ørting Jørgensen, ansvarig för Arlas ryska affärer. FOTO: Arla Foods

    Det importstopp som infördes den 7 augusti 2014 raderade i ett slag en årlig export värd mer än en miljard svenska kronor.

    Försäljningen i Ryssland baserades på råvara som levererats av Arlas medlemmar.

    Arlas strategi blev att hålla sig kvar på den ryska marknaden med hjälp av inhemsk produktion så länge embargot fanns kvar.

    – Vi kan inte säga nej till 143 miljoner konsumenter, sa Arlas dåvarande Rysslandschef Hans Christensen till ATL i december 2015.

    Arlas ryska sortiment består i dag av hushållsosten och smöret Arla Natura, smörkrämen Cream Cheese Bake’n’Roll och mozzarellan Arla Apetina.

    LÄS OCKSÅ: Sanktioner floppade – Ryssland vinner mark

    Det mesta produceras hos samarbetspartnern Molvest i Kalach, som är Rysslands fjärde största mejeriföretag.

    Men inte allt. Mozzarellan görs av Syrovarnaja Volzjhanka i Kostroma och smöret bereds och packas hos en underleverantör i Moskva.

    Att tillverka Arlaprodukter på rysk mjölk var länge en förlustaffär.

    ATL kunde förra året berätta att den strategin kostade 26,5 miljoner svenska kronor i förlust under 2015. Uppgiften framgår av den årsredovisning som Arlas ryska dotterbolag Arla Foods LLC lämnar in i Ryssland.

    Några siffror för 2016 inte blivit offentliga. Arla särredovisar inte resultat för olika länder och de företag som publicerar affärsinfomation baserad på ryska bolags årsredovisningar, har ännu inte siffrorna för 2016 tillgängliga.

    Men nu säger Tim Ørting Jørgensen på Arla Foods att allt ser bättre ut under 2017.

    – Glädjande nog kan vi förvänta oss att våra affärer ska bli lönsamma 2017 och vi räknar med en betydande omsättningsökning, säger han till ATL via presschefen Erik Bratthall.

    LÄS OCKSÅ: Rysslands grisar redo att ta över

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen