Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 5 mars

    Arla fortsätter med sommarmjölk

    Sommarmjölken blev en framgång. Därför har nu Arla beslutat upprepa konceptet, skriver tidningen Husdjur. KORRIGERAD

     Arlas konventionella mjölkbönder som låter sina kor vara ute längre än vad betesreglerna får mer för mjölken även i år.
    Arlas konventionella mjölkbönder som låter sina kor vara ute längre än vad betesreglerna får mer för mjölken även i år. FOTO: Mostphotos

    Tre fjärdedelar av Arlas mjölkbönder lät i fjol sina kor vara ute längre än vad betesreglerna kräver. För detta fick de 7,2 öre mer per kilo mjölk under sommarmånaderna. Konsumenterna betalade inte mer för mjölkprodukterna, men marknadsföringen gjorde att försäljningen av bolagets sommarmärkta mjölkprodukter ökade.

    – Vi tog marknadsandelar inom alla kategorier, framför allt från butikernas egna varumärken, berättade Kristina Hammerö, kategoriansvarig för mjölk på Arla, för ATL i december.

    Vill ha nytt regelverk

    I fjol tog inte Arla ut något extra i butiken för sin sommarmjölk. Hur det blir i år kan inte bolaget säga något om. Men i övrigt blir det inga förändringar.

    – Vi fortsätter enligt samma regler som förra året, säger Patrik Hansson, vd för Arla Sverige, till tidningen Husdjur.

    Sommarmjölken kommer inte att separeras från övrig mjölk.

    – Kostnaden skulle vara extremt hög. Vi vill snarare ge pengarna till bönderna än att lägga dem på logistikkostnader, säger Patrik Hansson till tidningen Husdjur.

    Han menar också att det nu är dags att se över regelverket.

    – Verkligheten är väldigt annorlunda nu än när lagen kom till. Då stod de flesta korna uppbundna under vinterhalvåret. Vi tycker att man skulle titta på lagen utifrån den nya verkligheten. Nu går den absoluta majoriteten av korna på lösdrift.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen