Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 28 november 2020

    Många besökare vill ta en alpacka och gå

    Härnösand.

    Avelsintresset fick Catrin Åsén att importera de första alpackorna från Schweiz 2006. I dag är hon ullproducent och erbjuder också populära alpackapromenader.

     Tillsammans med sin make införskaffades de första alpackorna till gården 2006. I dag bor 35 alpackor på gården. På bilden syns företagaren Catrin Åsén tillsammans med Bernie och Nova.
    Tillsammans med sin make införskaffades de första alpackorna till gården 2006. I dag bor 35 alpackor på gården. På bilden syns företagaren Catrin Åsén tillsammans med Bernie och Nova. FOTO: Alina Österström

    Tillsammans med sin man startade Catrin Åsén alpackaverksamheten 2006 på gården i Härnösand.

    – Min man var skogsintresserad och jag hade tidigare hållit på med hästar och är väldigt avelsintresserad. Då är alpackor väldigt spännande, säger Catrin Åsén.

    De första alpackorna köptes från Schweiz när paret reste dit tillsammans med några redan alpackabitna vänner.

    Sedan starten har besättningen vuxit till ungefär 35 djur. Gården säljer alpackor främst inom Sverige och köper även in hingstar till besättningen från andra länder.

    – Man samlar på sig fler djur efterhand. Jag köper ofta in hingstar, det är så kul med aveln, säger Catrin Åsen.

     Sibylla kikar ut från hagen.
    Sibylla kikar ut från hagen. FOTO: Alina Österström

    Skygga men vänliga

    Alpackor är skygga till sin natur, men ändå vänligt inställda till människor. När människor kommer in i hagen, kommer de nyfiket gående mot besökaren. De står gärna nära, nosar och undersöker men nöjer sig oftast så och känner inget behov av att bli klappade.

    Alpackorna på Angermanna alpacka är så pass hanterade och trygga med människor att företaget varje sommar erbjuder alpackapromenader.

    I år var aktiviteten så populär att företaget öppnade för bokningar två extra månader.

    – Man går helt enkelt en promenad, oftast en familj eller grupp, tillsammans med alpackorna i grimskaft. Jag har märkt av en tydlig hemestertrend i år, antagligen en effekt av pandemin. Jag brukar hålla öppet för promenaderna under juni-juli, men i år höll jag promenader augusti-september också. Trycket var så högt, berättar Catrin Åsén.

    Hon har bland annat arrangerat en möhippa med alpackapromenad som aktivitet. Ett par som tog en alpackapromenad köpte med sig alpackor hem sedan – de blev alpackafrälsta av aktiviteten.

     Catrin Åsén framför stohagen på gården.
    Catrin Åsén framför stohagen på gården. FOTO: Alina Österström

    Svensk alpackaull en framtidsbransch

    Ett annat ben företaget står på är ullproduktionen. Av sina 35 alpackor får Angermanna alpacka en hel del ull och den skickas vanligtvis som råull till spinnerier. Under den senaste tiden har också intresset för svensk, närproducerad ull växt hos svenska designers.

    – Det är en framtidsbransch att producera svensk alpackaull. Jag har märkt stor skillnad sedan jag började med verksamheten och det finns massor kvar att utveckla. Bland annat att öka intresset för svensk ull.

     Mor och son.
    Mor och son. FOTO: Alina Österström

    Catrin Åsén, som har erfarenhet av bland annat får sedan tidigare, tycker att Alpackor är roliga och trevliga djur. De påminner om fåren då de är relativt lättskötta och inte kräver samma investeringar i byggnader som annan typ av djurföretagande gör. Dessutom är de tystare och mer harmoniska än får. De hummar bara lite på sin höjd och bidrar till en lugn stämning på gården, tycker hon.

     På gården bor ett antal hingstar, som spanar åt lite olika håll.
    På gården bor ett antal hingstar, som spanar åt lite olika håll. FOTO: Alina Österström

    En annan fördel med Alpackor är enligt Catrin Åsén att det ett spännande djur för den avelsintresserade. Svenska alpackaföreningen arrangerar årligen utställningar där exteriör och ullkvalitet bedöms. Att förädla ullen genom avel är ett projekt i ständig utveckling.

     Catrine Åsén kikar på ullen hos ett föl.
    Catrine Åsén kikar på ullen hos ett föl. FOTO: Alina Österström
     Alpackorna går ute året runt, med ett väderskydd i hagen.
    Alpackorna går ute året runt, med ett väderskydd i hagen. FOTO: Alina Österström

    Angermanna Alpacka

    Bolagsform: Enskild firma

    Verksamhet: Ullproduktion, avel, försäljning av alpackor och skog.

    Omsättning: Cirka 300 000 för alpackadelen av företaget.

    Areal: 100 hektar.

    Antal djur: Cirka 35 alpackor.

    Catrines 3 tips till den som är nyfiken på alpackaföretagande

    • Tänk igenom vad du vill med ditt alpackaföretag.

    • Gör en ordentlig research – läs på så mycket som möjligt och åk runt till olika alpackaföretagare.

    • Ta till utrymmet för dina alpackor ordentligt – de blir sannolikt fler än du tänkt!

    Siffran: 35 alpackor finns på gården, antalet djur ligger oftast mellan 35-40.

    Citatet: ”Man samlar på sig fler djur efterhand. Jag köper ofta in hingstar, det är så kul med avel”

    Företagaren: Catrin Åsén, alpackaföretagare som bland annat arrangerar alpackapromenader.

    Ort: Häggdånger socken. Ligger i Härnösands kommun och år 2000 hade Häggdånger 571 invånare.

    Alpackan

    De första alpackorna importerades till Sverige i mitten av 90-talet.

    Det finns två raser: Suri, med lång, korkskruvsformad päls och Huacaya som är den vanligast förekommande rasen med tjock och fluffig ull.

    Vargangrepp mot alpackor är ovanligt i Sverige, men de är lika mycket bytesdjur som får, och bör därför inte användas som vaktdjur.

    De är heller inget packdjur, som dess större släkting Laman.

    Det finns cirka 1500-2000 alpackor i Sverige enligt en enkät från Svenska Alpackaföreningen.

    Källa: Svenska Alpackaföreningen

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen