Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 9 februari

    Coronatapp för Lantmännen – men stärkt resultat

    Efter en rekordsommar slog coronapandemin åter mot Lantmännens försäljning. Färska siffror visar att 2020 innebar ett trendbrott i bolagets fleråriga tillväxt.

     Lantmännens huvudkontor i Stockholm.
    Lantmännens huvudkontor i Stockholm. FOTO: Cecilia Persson

    – Det verkar inte finnas några normala år längre. Först hade vi torkan 2018 som påverkade 2019, sen kom pandemin 2020 som säkert kommer att påverka även 2021, säger Per Lindahl, ordförande i Lantmännen, till ATL.

     Per Lindahl, ordförande i Lantmännen.
    Per Lindahl, ordförande i Lantmännen. FOTO: Lantmännen

    Det är framförallt Lantmännens bageriverksamhet Unibake som drabbats hårt av coronapandemin, det framgår av Lantmännens bokslutskommuniké som släpps i dag.

    Den största försäljningsminskningen har skett på de marknader där kunderna till stor del består av hotell, restauranger, snabbmatskedjor och flygbolag. Även efterfrågan på så kallade bake off-produkter har minskat, medan försäljningen av färskbröd har ökat något.

    Minskade kostnader – och investeringar

    Totalt landar Lantmännens försäljning för 2020 på närmare 46 miljarder kronor. Det är en minskning jämfört med rekordårets 2019, då omsättningen var 48,5 miljarder kronor, men en fortsatt förbättring jämfört med åren dessförinnan.

    Sett i reda pengar var Lantmännens rörelseresultat det bästa någonsin, 2 223 miljoner kronor jämfört med 1 983 miljoner kronor ifjol, detta efter lyckade kostnadsbesparingar och minskade investeringar.

    – Vi är fantastiskt glada att komma ut med ett så här bra år, trots utmaningarna med corona. Det trodde vi inte i mars-april efter det första utbrottet, säger Lantmännens vd Per Olof Nyman till ATL.

    Han berättar att coronastrategin gått ut på tre saker:

    – Skydda de anställda, skydda våra affärer så gott det går, samt säkra livsmedelstillgången i de länder där vi är aktiva.

     Lantmännens vd Per Olof Nyman.
    Lantmännens vd Per Olof Nyman. FOTO: Lantmännen

    Även ordförande Per Lindahl är glad när ATL når honom. Han har nyss dragit resultatet för Lantmännens tjugo distriktsordföranden och han plussar de anställda.

    – Det är klart att jag som ordförande är extra stolt idag över de som jobbar i Lantmännen. Pandemin har ställt till det på många sätt. Vi har både tappat och ökat. Det har krävt extra insatser. Det är kul när det ger resultat på sista raden, säger han.

     Den största försäljningsminskningen för Lantmännen Unibake har skett på de marknader där kunderna till stor del består av hotell, restauranger, snabbmatskedjor och flygbolag. På bilden: Bromma flygplats i Stockholm.
    Den största försäljningsminskningen för Lantmännen Unibake har skett på de marknader där kunderna till stor del består av hotell, restauranger, snabbmatskedjor och flygbolag. På bilden: Bromma flygplats i Stockholm. FOTO: Simon Rehnström/SvD/TT

    Starkt resultat trots försäljningstapp

    Stora och viktiga delar av Lantmännen har också tuffat på ganska bra. Försäljningstappet i anrika division Lantbruk stannar i Sverige på 1 procent. Historiskt höga volymer och generellt god spannmålskvalitet uppges ligga bakom resultatet. Höstsådden var en av de största någonsin, vilket ger goda förutsättningar även inför 2021, skriver Lantmännen.

    Totalt landar försäljningen i lantbruksdivisionen på 21,5 miljarder kronor, en minskning med 2 procent jämfört med 2019, samtidigt som rörelsemarginalen stärks från 0,4 procent till 2 procent.

    Men fleråriga problemet Lantmännen Maskin, som också ingår i lantbruksdivisionen, noterar återigen både minskad försäljning och förlust.

    – Vi har funderat mycket på hur vi ska göra med maskin. Det kan låta konstigt när man ser till resultatet på minus sju miljoner, men vi har gjort ett antal nedskrivningar och har nu stor tilltro till den strategi och den ledning som nu finns på plats, säger Per Olof Nyman.

    Energidivisionen fortsätter att stärka både försäljning och resultat, vilket ger klirr i kassan, medan Swecon, divisionen för anläggningsmaskiner, bromsar in både när det gäller försäljning och rörelseresultat. Den förhållandevis lilla fastighetsdivisionen minskar också något.

    Hög utdelning föreslås

    Utdelningen till medlemmarna föreslås bli rekordhög. Avkastning baserad på handel med föreningen, återbäring och efterlikvid, föreslås uppgå till 305 miljoner kronor, jämfört med 208 miljoner kronor ifjol. Utdelning på medlemmarnas insatser föreslås uppgå 291 miljoner kronor, jämfört med 237 miljoner kronor ifjol. Utdelningen av nya insatser, som kritiserats för att inte vara en utdelning utan endast en omflyttning av ägarnas befintliga tillgångar, föreslås uppgå till 306 miljoner kronor, jämfört med 288 miljoner kronor ifjol.

    – Det är klart att man diskutera om det är en utdelning eller inte, men det här kommer att bli väldigt uppskattat. Det här är pengar som går tillbaka till Sveriges lantbruk och det kan inte underskattas. Jag kan bara vara jätteglad att kunna bidra till att ge ett sådant här utdelningsförslag, säger Per Olof Nyman till ATL

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen