Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 7 mars

    De vill göra kunderna till andelsbönder

    Första året såldes 12 lamm på andel, förra året 35, årets försäljning pågår fram till efter påsk men redan nu ser Andelslamms grundare David Naraine, Köpmannebro att intresset har ökat.

    – Det ramlar in bra med beställningar.

     David Naraine, grundare av Andelslamm som idag har sex anslutna gårdar.
    Bild 1/2 David Naraine, grundare av Andelslamm som idag har sex anslutna gårdar. FOTO: Mari Nälsén
     Andelslamm rekommenderar att inte sälja mer än 60 procent av årets lamm.
    Bild 2/2 Andelslamm rekommenderar att inte sälja mer än 60 procent av årets lamm. FOTO: David Larsson

    I Sverige är andelsjordbruk ovanligt även om intresset tycks öka. På andra platser i Europa är det däremot en vanlig företeelse.

    – Frankrike har cirka 2 000 andelsjordbruk, berättar David Naraine som hoppas på att allt fler ska få upp ögonen för köttproduktion där producent och konsument delar på riskerna.

    Mindre risk för lantbrukaren

    Andelslamm grundades 2017 av paret Naraine. Till en början var det bara deras egen gård Svanängen som var ansluten men intresset har sakta växt till att innefatta sex gårdar i Dalsland, Södermanland, Jönköping, Halland och Västmanland.

    – Vi vill bli ännu fler. Ju fler desto starkare blir vi, säger David Naraine.

    Konceptet är enkelt. Gården ansluter sig till Andelslamm och betalar en årlig avgift för användning av försäljningsplattform och gemensam marknadsföring. Kunderna bokar sitt lamm på våren, betalar i förskott och får leverans på hösten. Det innebär mindre risk för lantbrukaren men en större än normalt för konsumenten.

    – Ett torkår som 2018 innebar ju att lammen blev mindre än normalt men det är så det är att vara bonde, säger David Naraine som hellre säger andelsbonde än kund.

    ”Tillgång till bättre kött”

    Han anser att det i stort sett bara finns fördelar med Andelslamms försäljningsmodell.

    – Tillgången på svenskt lamm direkt från gård till bord ökar, en större andel går till bonden som kan förbättra sin ekonomi, samtidigt som andelsbonden får tillgång till ett bättre kött.

    Det finns dock risker, rovdjursangrepp, sjukdomar, parasiter och naturkatastrofer kan decimera en besättning.

    – Vi är medvetna om det och därför rekommenderar vi att inte sälja mer än 60 procent av årets lamm.

    Ville påverka priset

    David och Marie Naraine köpte sina första får efter att de investerat i ett lantbruk i Dalsland som de drev vid sidan om sina två modebutiker i Göteborg.

    – Vi köpte fåren för att de skulle hålla markerna öppna.

    Intresset för får växte, butikerna såldes och paret Naraine blev fårbönder på heltid 2012. Men de förstod sig aldrig på ekonomin.

    – Vi hade ju alltid prissatt våra egna varor och nu skulle vi få ett pris för köttet som vi inte hade möjlighet att påverka själva. Vi tänkte att det måste gå att göra på något annat sätt och därför föddes andelslamm.

    Anslutna gårdar

    Enebacka lantbruk i Tvååker, Varberg: Texel

    Mörkö lamm i Stockholms södra skärgård: Dorper och leicester

    Högbo gård i Sala: Finulls- och köttrasfår

    Hällstad kronogård i Ulriceham: Finullsfår

    Glumseruds gård i Färgelanda: Dorper

    Svanängens gård i Köpmannebro: Gotlandsfår och leicester

    Till toppen