”Det ser ut att bli ett katastrofalt år”
Sveriges äggproducenter pressas av en snabb kostnadsökning på hönsfoder och ett släpande äggpris. Företaget M. Lindberg Ägg AB utanför Moheda dras med kraftigt stigande utgifter.
Med drygt 76 000 värphöns att mätta syns höjda foderpriser snabbt i rena siffror för Mikael och Marcus Lindberg, som driver M. Lindberg Ägg AB utanför Moheda i Småland.
– Det som började bra ser ut att bli ett katastrofalt år, säger VD Marcus Lindberg.
Jämfört med för ett år sedan kostar hönsfodret nu cirka 40 000-45 000 kronor mer i veckan, enligt företagets egna beräkningar. Gården, som levererar till Kronägg, köper in allt sitt foder och den kostnadsökningen står i dagsläget för 15 procent av företagets omsättning.
– Fortsätter det i den här nivån i ett år blir det över två miljoner kronor mer i ökade kostnader. De marginalerna jobbar vi inte med, säger Marcus Lindberg.
ATL TV: ”Viktigt att packarna tar sitt ansvar”:
Mager skörd
Höga spannmålspriser och mager skörd är två skäl till att prislappen på foder har drivits upp. En annan orsak är produktionsstörningar i vitaminfabriker i Kina, samt att det brunnit på en av kemiföretaget BASF fabriker i Tyskland. Det höjde foderpriserna tidigt på säsongen.
Hur hösten och vintern blir står skrivet i stjärnorna. Men fodertillverkaren Svenska Foder spår en dyster utveckling.
– Vi tror att priserna kommer att höjas ännu mer under hösten. Den dåliga spannmålsskörden har gjort att priserna går upp ännu mer. Det drabbar våra kunder otroligt hårt, säger Carsten Klausen, företagets VD till ATL.
Skenande priser
När ATL är på besök kommer Kronägg och hämtar ungefär en kvarts miljon ägg från gården. Äggen ska till packeriet i Perstorp för att sedan nå matbutikerna. Höjda äggpriser ses av många producenter som den enda möjliga kompensationen för de skenande foderpriserna.
– Det krävs att man har en stark likviditet i det här läget. Det tar alldeles för lång tid innan packerierna får upp någon prisnivå på äggen, säger Mikael Lindberg.
– Det är viktigt att packarna tar detta på allvar. Att de tar sin del och gör sitt jobb och får upp priset. Det är de som förhandlar med ICA, Coop och Axfood, avslutar Marcus Lindberg.
LÄS OCKSÅ: Hemligt producentmöte om kostnadsutvecklingenLÄS OCKSÅ: Torkan kan ge dyrare ägg i handelnLÄS OCKSÅ: Ny chef på Svenska Ägg
Kommentarer
Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.