Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 21 april

    Färre svenskar köper kravmärkta ägg

    Försäljningen av kravmärkta ägg har sjunkit de senaste åren. Påsken 2018 såldes 50 miljoner ägg men endast 8,5 miljoner av dessa var kravmärkta.

     Arkivbild på ägg.
    Arkivbild på ägg. FOTO: Ann-Katrin Öhman

    Under de senaste två åren har försäljningen av kravmärkta ägg sjunkit med fyra procent. Trots det har försäljningen av ägg i matvarubutiker ökat med sex procent. Detta enligt ny statistik från Nielsen, som den ekonomiska organisationen KRAV har tagit del av.

    – Att färre svenskar väljer kravmärkta ägg får konsekvenser för både hönsen, miljön och de svenska lantbrukare som investerat i anläggningar med hög djurvälfärd, säger Anita Falkenek, VD på KRAV.

    Populärast i kylen

    Påsken 2018 såldes 50 miljoner ägg men endast 8,5 miljoner av dessa var kravmärkta. Enligt en undersökning på uppdrag av branschorganisationen Svenska Ägg tycker 48 procent av svenska folket att ägg är det viktigaste livsmedlet att ha hemma i kylen. Mjölk toppar listan med en procent mer än ägg.

    Anita Falkenek tycker att nedgången i försäljning av kravmärkta ägg inte hänger ihop med det ökande egagemanget för djurvälfärd och de växande miljöproblemen.

    – Vi vet att svenska konsumenter vill att matproducenter ska ta stor hänsyn både till djurens välbefinnande och till miljön. Jag hoppas att det engagemanget också visas varje dag i butiken, säger Anita Falkenek.

    Relaterade artiklar

    Till toppen