facebooktwittermail

Kunderna vill inte ha GMO

Carolina Johansson, foderchef på Svenska foder, svarar i en slutreplik på Torbjörn Fagerströms och Jens Sundströms debattinlägg: ”Svenska Foder demoniserar GM-grödor”

Svenska Foders huvudkontor i Lidköping. Svenska Foder är helägt dotterbolag till danska lantbrukskooperationen DLG.
Svenska Foders huvudkontor i Lidköping. Svenska Foder är helägt dotterbolag till danska lantbrukskooperationen DLG. FOTO: GÖRAN BERGLUND

Detta är ett debattinlägg. Det innebär att innehållet återger skribentens egen uppfattning. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här.

Det är bra, tycker jag, att vi är många som på olika håll kämpar för lönsamheten i det svenska lantbruket. Något jag utgår ifrån också är Torbjörn Fagerströms och Jens Sundstöms intention (debattinlägg 23/7). Jag vill dock inleda med att det inte någonstans i min text står att vare sig jag eller Svenska Foder tycker att GMO är en styggelse. Hur två så meriterade forskare och debattörer kan dra dessa slutsatser på egen hand är för mig en gåta.

Med det sagt, så vill jag framhålla att vi som jobbar i livsmedelssektorn, inklusive lantbruksforskningen, inte får glömma att vare sig konsumenterna eller resten av marknaden agerar enbart utifrån vetenskapliga fakta. Svenska Foder anser att kunderna har rätt till sina önskemål och att det är något vi måste förhålla oss till. 

Det finns i motsats till hur man kan tolka ovan nämnda författares inlägg ingen lag som idag förbjuder någon i Sverige att fodra med GMO-soja, men kunderna, det vill säga mejerierna, slakterierna och packerierna är tydliga med att det inte är så de vill ha det. De i sin tur har samma krav på sig från sina kunder dagligvaruhandeln, grossister och offentlig upphandling. Marknaden har gjort bedömningen att detta ger så stora mervärden att det gynnar den svenska produktionen. Det tycker vi förtjänar att respekteras.

Svenska Foder anser sig vara en del av den svenska livsmedelsproduktionen och vi vill stötta det svenska lantbruket och dess lönsamhet. Vi anser att kunderna har rätt att kräva exakt det de vill ha, så länge de betalar för sina krav. Men, kostnaden för dessa krav har ökat senaste tiden och det är något den svenske lantbrukaren måste få ersättning för omgående.

Carolina Johansson
Foderchef på Svenska Foder