Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Krönika 22 november

    Sexismen hotar på sikt hela skogsbranschen

    Den som vill skapa ett konkurrenskraftigt företag behöver rekrytera de vassaste talangerna. Den talangen sitter inte i könet utan i hjärnan och framtidens vassaste hjärnor accepterar inte sexism. Kalendrar med halvnakna tjejer skadar hela skogsbranschen, skriver ATLs krönikör Marie Wickberg.

    Har du hört talas om uttrycket ”sälj grej med tjej”? Det handlar om reklam som marknadsför en pryl genom att kombinera en lättklädd eller helt naken kvinna med en pryl man vill sälja, även om kvinnan och prylen på intet sätt hör ihop. Det kan handla om en rakhyvel för män, nya vinterdäck, läsk, en herrparfym, eller en skogsmaskin.

    Frågar du forskarna så är strategin knappast framgångsrik, snarast det motsatta. Det verkar dock inte ha gått fram till tyska Wahlers Forsttechnik som nyligen gjorde en kalender där halvnakna kvinnor ålade omkring på Ponsses skogsmaskiner. På kalendern figurerar dessutom Ponsses logo. Tidigare kalendrar har fotats i Ponsses finska fabrik.

    Läs mer: Nätverket Nyks: Det finns en unken machokultur i skogsbranschen

    Kalendrar med halvnakna tjejer är tyvärr ingen nyhet i Skogssverige, även om just denna var avsedd för den tyska marknaden. Vad som hände sen är dock något nytt.

    Kalendern spreds på sociala nätverk och uppmärksammades av medlemmar i Nyks, en nybildad förening för kvinnor i skogsbranschen. Tillsammans lyckades de skapa en storm som fick företagsledare att både rasa och be om ursäkt. Kalendern stoppades och plötsligt fick den ensamma kvinnan i fikarummet, hon som tidigare tyst knutit handen i fickan, en röst och ett nätverk som agerade tillsammans. Det är – viktigt och nytt.

    Och till dig som nu tänker; ”men är lite lättklädda tjejer så mycket att bråka om” skulle jag vilja säga; tänk en gång till.

    Läs mer: Rapport om jämställdhet i skogen: Det går för sakta

    För snart 20 år sedan gick jag i en gymnasieklass med 28 killar. Vid ett tillfälle fick vi i uppgift att bygga ihop ett nätverk av tio datorer. Så snart nätverket fungerade började killarna skicka runt en porrbild. Plötsligt var jag inte längre en i gänget, jag kände mig osäker, utsatt och självmedveten. Annorlunda och fel. Jag glömmer det aldrig.

    Den som sätter upp bilder på halvnakna tjejer på en arbetsplats får sannolikt samma effekt. Visst går det att hävda att en bild bara är en bild. Samtidigt är kalendrar, likt den med Ponsses maskiner, ett symptom på något som går mycket djupare och som på sikt hotar vår bransch.

    Jag har sagt det förut, jag säger det igen, den som vill skapa ett konkurrenskraftigt företag; oavsett om det är en liten entreprenadfirma eller ett multinationellt bolag, behöver rekrytera de vassaste talangerna. Den talangen sitter inte i könet utan i hjärnan och framtidens vassaste hjärnor accepterar inte sexism.

    Det tar tid att förändra normer och attityder, att kasta ut en kalender går på ett par sekunder. Klarar vi inte ens att hantera unkna värderingar som stirrar oss rakt i ansiktet så kommer vi knappast att klara av att hantera resten heller.

    Jag är inte säker på att vi har sett slutet på sexism i skogsbranschen, däremot är jag säker på att den som inte agerar mot problemet kommer att få sin byk tvättat offentligt, tack vare Nyks och andra aktörer som har fått nog. Det är verkligen på tiden.

    Detta är en kommenterande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att skribenten svarar för åsikterna i artikeln. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen