Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Krönika 27 oktober

    Se kycklingens hela livshistoria i din mobil

    Konsumenten vill veta mer om ursprung och hur maten är producerad. Och med teknikens hjälp kan de få det. ATL:s krönikör Frida Jonsson vet hur.

    FOTO: Thomas Hjerten LRF Media

    Det är dags att fundera över hur din produktion och ditt företag kan påverkas av blockkedjetekniken. Det var budskapet från Stephan Nilsson på Unisot som med hjälp av blockkedjan tagit fram en lösning för spårbarhet till norska fiskeindustrin.

    Han talade i egen sak under Gröna Mötens seminarium på Green Tech Park i Skara häromveckan.

    Många säger att blockkedjan kan vara den viktigaste uppfinningen sedan internet. Och nog står det klart att tekniken kommer att påverka livsmedelsbranschen – från lantbrukare till konsument.

    Mycket förenklat kan blockkedjan förklaras som ett verifieringssystem i form av en sorts databas där ett stort antal datorer ingår. Varje förändring av informationen i kedjan måste verifieras av alla datorer som ingår i nätverket.

    Inom livsmedel diskuteras tekniken ofta som ett sätt att öka öppenhet och spårbarhet. Men detta är ännu i sin linda.

    IT-företaget IBM bygger tillsammans med tio av världens största matföretag en gemensam blockkedja för att förändra hur mat spåras över världen. Jättar som Tyson Foods, Dole, Nestlé och Walmart vill öka konsumenters förtroende efter flera matskandaler.

    Den gemensamma lösningen, som har testats i över ett år, gick live nyligen. Låt oss ta ett exempel; mango.

    Tidigare tog det sex dagar för Walmart att spåra en mango från butik till plockställe. Man var tvungen att leta fram alla papper hos olika leverantörer. Genom blockkedjan går det nu att spåra mangon från butiken till en mexikansk gård på 2,2 sekunder.

    Det ger enorm hjälp att snabbt hitta källan vid smittoutbrott. Även matfusket kan minska med den här typen av spårbarhet. Kanske hade hästköttsskandalen gått att förhindra eller att få bort maffiakontrollerad olivolja från butikshyllorna?

    För att det ska fungera krävs att det finns någon form av kontrollsystem från början. Blockkedjan knyter ihop olika system.

    I Sverige driver Axfoundation ett projekt med bland annat Martin & Servera om blockkedjan. Nu ska det testas i praktiken. Nästa år startar tre pilotprojekt, bland annat från en grisgård.

    Senast häromveckan anslöt franska dagligvarukedjan Carrefour sig till IBM-lösningen. Allt du behöver göra är att skanna etiketten på förpackningen med din mobil för att få hela kycklingens livshistoria.

    Åter till den norska fiskeindustrin och Unisot. Spårbarheten bygger på att varje del i kedjan, från fiskyngel till konsument, går att spåra i alla led. Blockkedjan gör att aktörerna, som alla använder olika system, kan lita på varandra och veta vad som sker. Det går att sälja information via kryptovaluta och även få bort mellanled, enligt Stephan Nilsson. Än så länge finns en prototyp, men inom något år hoppas företaget vara ute och testa det skarpt.

    Redan i dag vill konsumenten veta mer om ursprung och hur maten är producerad. Ökad spårbarhet lär spä på detta med krav från konsument, butik och förädlingsledet. Det ökar kraven på hur vi producerar maten. Är vi beredda på det?

    Detta är en kommenterande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att skribenten svarar för åsikterna i artikeln. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Läs mer om

    Till toppen