Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Krönika 1 mars

    På nätet står jag alltid i centrum

    I princip allt vi gör på nätet utgår från våra ­olika och högst personliga behov och intressen. Internet skapar kanaler för särintressen och marknader för nischvaror. På gott och ont, men i centrum står jag, och det är jag som styr genom mina val, skriver ATL:s krönikör Per Hedberg.

    Utbudet av appar uppgår till miljoner. Jag har 82 stycken i min telefon. Kombinationen av dessa appar gör min telefon till en unik återspegling eller avbild av mig.

    Med hjälp av min mobiltelefon kan jag göra allt från att spela min favoritmusik, mäta min sömn och hur många steg jag tar på en dag till att utföra ­naturvärdesinventeringar och mäta höjden på ­träden i skogen. Utöver detta kan jag även signera avtal och kontrakt.

    En gärningsmannaprofilgrupp skulle förmodligen komma mycket nära i sin analys bara genom att skärskåda vilka appar jag har i min telefon. Betänk då vad alla data som ­apparna genererar skulle kunna berätta om mig. En spännande appidé vore kanske en app som baserat på data från mina appar skulle kunna göra en psykosocial analys av hur jag mår. Med tips om vilken kompis jag borde ringa, vilken låt jag borde lyssna på, och så vidare.

    Digitaliseringen ställer villkorslöst kunden, ­användaren, i centrum. Det är jag som bestämmer hur och vad jag vill göra. Ingen av de 82 apparna i min telefon är unikt utvecklad för just mig. Men det är extremt osannolikt att det finns någon annan person, i hela världen, som har exakt samma uppsättning appar på sin telefon som jag har.

    Under 00-talet skrevs ganska rikligt med ledarskapslitteratur om hur viktigt det är för företag att ställa kunden i centrum, att ha en tom stol på varje möte där kunden symboliskt sitter etcetera. Nätet skapar nu kundcentrering på riktigt. På nätet bestämmer jag allt själv. Vad jag köper, vad jag läser, vem jag ­följer och var jag lägger min uppmärksamhet.

    Samtidigt ger nätet företag full förståelse och ­insikt i vad en ny kund kostar och vad en ny kund är värd. Ett nykundserbjudande på 50 kronor säger mycket både om mitt värde som kund och om företagets kostnad för att rekrytera nya kunder. Företag med höga kostnader för nya kunder kommer att ha en större anledning att jobba digitalt än de med lägre kostnader. På kort sikt. På längre sikt måste alla vara på nätet.

    Det var intressant att följa stormen mot en av våra största livsmedelskedjor som försökte göra om sitt lojalitetsprogram, men till slut tvingades kapitulera för sina egna kunders vilja att bevara det gamla systemet. Innan programmet ens hunnit lanseras.

    Det är kunden som bestämmer. Till och med över företagens lojalitetsprogram.

    Det företag som inte villkorslöst sätter sina kunder i centrum kommer att behöva stå inför marknadsekonomins hänsynslösa skrank. I detta avseende omfattas också de företag som har en fragmenterad leverantörskedja i exempelvis de gröna näringarna. Producenter av spannmål, virke, livsmedel och så vidare kommer att måsta bemötas likt en kund eller konsument på nätet.

    Mitt senaste tillskott av appar är en som auto­matiskt tar bort appar som jag inte använder ­tillräckligt ofta. Det var precis vad jag tyckte att jag behövde.

    Per Hedberg

    Grundare av Virkesbörsen

    Detta är en kommenterande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att skribenten svarar för åsikterna i artikeln. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen