Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Krönika 2 november

    Låt marknaden sätta priset på spannmålen

    En öppen och transparent marknad är bäst för spannmålshandeln, skriver ATL:s krönikör Felicia Bindekrans.

    Spannmål är som bekant en vara som många är beroende av. Detta oavsett om den används för att baka bröd, fodra djur med, göra bränsle av eller något annat av spannmålens många användningsområden. Genom mitt jobb att tillsammans med Sveriges lantbrukare driva i gång en transparent marknadsplats för spannmål har jag flera gånger förbryllats av den verklighet vi befinner oss i.

    I våras var jag och mina kolleger på ett lantbruksevenemang. En av de större i spannmålsbranschen frågade oss: ”Vem sätter priset?” Vi svarade undrande att det inte är någon som sätter priset.

    Priset är ett resultat av en öppen marknad där utbud och efterfrågan avgör.

    Priset sätts när köpare och säljare är överens. ”Ja, fast någon måste ju sätta priset?!” sa personen. Någonstans där fastnade vi.

    Alla har vi en bild av vad en marknadsekonomi är. Men för att sätta en gemensam utgångspunkt vill jag citera hur Wikipedia beskriver fenomenet:

    ”En marknadsekonomi är ett socialt system baserat på arbetsfördelning i vilket priset på varor och tjänster bestäms av ett fritt prissystem satt genom utbud och efterfrågan. Detta kontrasteras ofta mot planekonomi, i vilken en central regering bestämmer priset på varor och tjänster med hjälp av priskontroll.”

    En av de generella fördelarna med marknadsekonomi kan sägas vara att det är ett system som styr sig självt.

    För att dra en parallell är Wikipedia en helt öppen encyklopedi. Wikipedia bestämmer inte själva innehållet, vad som skrivs eller vad som är rätt fakta och inte.

    Det är helt enkelt självreglerande. Precis som prisbilden på spannmål skulle kunna vara, om den tillåts vara fri och bestämmas av utbud och efterfrågan. För att komma dit behöver utbud och efterfrågan vara synliggjorda, det behöver vara transparent. Det fungerar inte att någon ”sätter priset”.

    Hur skulle det se ut om vi accepterade samma tillvägagångssätt på exempelvis bostäder? Att ett pris sattes av en part: ”I dag kostar en villa på 120 kvadrat 2,5 miljoner kronor. ”Jag tror att de flesta av oss är mer bekväma med att marknaden är öppen och att det går att klicka sig in på valfri digital tjänst för att följa aktuella priser.

    Med en öppen och transparent marknad har alla tillgång till samma information och kan således välja ett hus som passar de egna behoven och önskemålen.

    Alltså – behövs det någon som ”sätter” priset på spannmål? Skulle denna part vara bättre vetande än vi andra? Det anser jag är att underminera sig själv och sina branschkolleger.

    Felicia Bindekrans, Marknadsansvarig Skira

    Detta är en kommenterande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att skribenten svarar för åsikterna i artikeln. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen