Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Krönika 25 september

    Arla når inte hela vägen

    Trots flera höjningar på kort tid når Arla fortfarande inte tillbaks till priserna från ifjol. Årets sista månader blir ett kraftprov för den dansk-svenska jätten, skriver ATL:s Oskar Schönning.

    FOTO: Sören Andersson och Mostphotos

    Dagens höjning av mjölkpriset är förstås en välkommen nyhet för alla som kämpar med ökade kostnader i spåren av torkan. Samtidigt blir det tydligt hur stora sänkningarna i början av året faktiskt var. Trots flera höjningar på kort tid når bolaget inte tillbaka till mjölkpriserna från slutet av 2017 – priser som i sin tur inte nådde upp till de innan mjölkkrisen 2015-2016.

    Sin vana trogen skriver Arla mest om händelser i omvärlden i sin kommentar till prishöjningen för oktober. Som om mjölkpriset bara var ett marknadspris. Men i det löpande priset ska det även ingå en avkastning till ägarna. Något som alltså även handlar om Arlas prestation på marknaden.

    I halvårsrapporten som kom nyligen fanns flera ljusglimtar i det avseendet. Den visade på en fortsatt tillväxt för Arlas egna varumärken – något som gör bolaget mer oberoende av svängningar på industrimarknaden. Och framförallt talade rapporten om att Arla tagit tag i de jobbiga men nödvändiga besparingar som måste till om bolaget ska ha råd att hålla kvar mjölkpriset till bönderna.

    Men det var ord som inte speglade sig helt i siffrorna. De kostnader som inte avsåg betalning för mjölken hade ökat jämfört med i fjol. Tillfälligheter, menade Arla och lovade tydligare resultat till ägarna. Årets sista månader blir ett kraftprov för både ägare och tjänstemän i den jätte som är så viktig för Sveriges mjölkproducenter. Dagens besked är ett steg på vägen.

    LÄS OCKSÅ: Arla höjer mjölkprisetLÄS OCKSÅ: Stabil rapport i svajig omvärld

    Detta är en kommenterande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att skribenten svarar för åsikterna i artikeln. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Till toppen