Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Krönika 30 november

    Gör internet oss mindre lojala?

    Internet påskyndar den företagsmässiga darwinismen och utkräver ett konkurrenskraftigt erbjudande, skriver ATL:s krönikör Per Hedberg.

    Läser i rapporten ”Svenskarna och internet 2019” att 98 procent av befolkningen har tillgång till internet hemma och att det digitala utanförskapet minskar. Nästan alla prisjämför varor och tjänster på nätet samt e-handlar. Det är otroligt!

    Men hur påverkar internet de lojaliteter och relationer som vi har i den fysiska världen? Faktorer som jag upplever präglar många affärsförbindelser i skogsnäringen. Många jag träffar hävdar att internet gör oss mer lättrörliga och mindre lojala som kunder. Men stämmer verkligen det?

    När jag går igenom mina senaste privata flygresor och köp på internet noterar jag en spännande sak. Jag förefaller vara väldigt lojal mot vissa varumärken, men jag köper deras produkter via helt olika sajter varje gång. Exempelvis har jag varit helt lojal med flygbolag inom Eurobonusfamiljen, men köper flygbiljetterna via olika bokningssajter nästan varje gång. Detsamma gäller de kängor jag gillar. Samma märke och färg, men via olika e-handlare. Pris eller leveranssnabbhet verkar vara prioriterat.

    Internet hjälper oss att jämföra produkter, priser, läsa recensioner och söka åsikter i våra sociala nätverk blixtsnabbt. Internet bringar transparens och jämnar ut potentiella informationsunderlägen. Internet har en demokratiserande effekt och gör det samtidigt otroligt enkelt att byta leverantör av en vara eller tjänst.

    Internet blir därmed ett smörjmedel för de marknadsekonomiska krafterna och kanske också samtidigt dess skoningslösa riddare.

    De företag som inte har en affärsmodell som tål att prisjämföras och nagelfaras på sociala medier, eller en attraktionskraft som övervinner högt pris och dåliga recensioner, ligger pyrt till. Internet påskyndar den företagsmässiga darwinismen och utkräver ett konkurrenskraftigt erbjudande.

    Det går uppenbarligen att bygga varumärken som skapar en lojalitet så stark att jag som kund följer med och köper samma vara på nätet som i en fysisk butik. De företag som baserar sin fysiska affärsmodell på relationer och lojaliteter kan göra det framgångsrikt på nätet också. Men det ställer nya krav på hur man bemöter kunden och presenterar sitt varumärke och erbjudande. Företag behöver i större utsträckning möta och bemöta sina kunder på deras villkor, när de vill och där de vill. Internet är alltid öppet.

    Så internet verkar vara en kanal där man kan få utlopp både för en potentiell lojalitet och för en lättrörlighet. Vägen till slutmålet kan ta sig lite olika sträckningar bara, oavsett om det gäller kängor eller flygbiljetter inom ett visst bonussystem. Det viktiga är att man som varumärkesägare låter kunden hitta sin egen väg fram till kassan och fyller varumärket med ett inneboende värde, budskap eller tillhörighet som låter mig antingen få bygga nya relationer eller vårda en gammal.

    Internet gör oss nog både mer och mindre lojala, det finns inget entydigt eller enkelt svar på frågan tror jag. Men att bygga lojalitet och relation digitalt ställer nya krav på affärsmodell, produkt och kompetens. Även på företag verksamma inom skogsnäringen.

    Per Hedberg

    Grundare av Virkesbörsen

    Detta är en kommenterande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att skribenten svarar för åsikterna i artikeln. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen