Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Krönika 10 maj

    Coronakrisen driver digitaliseringen framåt

    Mässor och möten skjuts upp, men behovet av att göra affärer består. Framgångsrika företag kommer att möta kunder och leverantörer i samtliga kanaler, skriver ATL:s krönikör Per Hedberg.

    Coronakrisen påverkar oss alla, direkt eller indirekt. Den beordrade lågkonjunkturen slår extremt hårt och de gröna näringarna är inte förskonade – även om fotosyntesen fortsätter ut­föra sin magi oavsett ekonomiskt klimat.

    I en tid av social distansering och hemmakontor tvingas vi lära oss nya sätt att arbeta och umgås. Men inte nog med att det sociala påverkas, vi handlar även mer digitalt och butiksdöden accelererar i ett allt snabbare tempo. I kölvattnet av corona­krisen tar digitaliseringen ett skutt i utvecklingen när digital teknik anammas på bredare front.

    Skogs- och lantbruket är näringar som präglas av fysiska relationer. Dessa påverkas naturligtvis av coronapandemin när man inte längre kan träffa sina affärspartner eller rådgivare. Det blir då allt viktigare att företag även kan möta sina kunder och leverantörer digitalt för att tillgodose deras behov. Mässor, event och möten skjuts upp, men behovet av att göra affärer består. Dessutom är ju ett aktivt brukande av jordar och skogar ett bra sätt att stötta alla de mindre företagare som är verksamma i de olika värdekedjorna. Så har du som grön näringsidkare möjlighet, fortsätt driva ett aktivt jord- och skogsbruk. Det är ett bra sätt att stötta branschen just nu!

    Det är enkelt att förstå att försäljning av mediciner och läkarbesök på nätet vuxit kraftigt under krisen. När den brittiska premiärministern dessutom uppmanar sin befolkning att handla mat digitalt blir det än tydligare att allt fler människor kommer att förändra sina beteenden och vanor och välja nya digitala lösningar i framtiden. Nedgången i affärsresandet tror jag kommer att bli strukturell när företag lär sig köra digitala videomöten och kundträffar.

    För bokförsäljningen tog det ungefär tio år att bli lika stor i den digitala kanalen som i den traditionella fysiska världen. Digitalisering är i grund och botten en beteendeförändring, och jag är övertygad om att den accelereras i coronakrisen.

    Framtidens affärsmodeller är inte antingen digitala eller fysiska. Framgångsrika företag kommer att lyckas möta kunder och leverantörer i samtliga kanaler. Det är klokt att komma ihåg att kunder och leverantörer som rör sig i det digitala rummet inte stänger några dörrar i den fysiska världen.

    När digitaliseringen skuttar framåt riskerar dock det digitala utanförskapet att öka. Risken är större på landsbygden om det saknas vettig uppkoppling, liksom i de sektorer där företagarna är äldre, till exempel skogsägare.

    Kanske har den yngre generationen ett ansvar att lära våra äldre hur användbara digitala verktyg kan vara. Jag är exempelvis väldigt tacksam för att mina föräldrar kan ringa videosamtal med mina barn.

    Coronakrisen påverkar oss alla men knuffar digitaliseringen framåt i en positiv bemärkelse.

    Per Hedberg

    Grundare Virkesbörsen

    Detta är en kommenterande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att skribenten svarar för åsikterna i artikeln. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen