facebooktwittermail

I år blir det kosläpp på nätet

Samtliga publika kosläpp i Arlas regi har ställts in på grund av coronaviruset. Men det kan bli ett direktsänt digitalt utspring i stället.

Kosläpp har under flera år dragit storpublik. Arkivbild.
Kosläpp har under flera år dragit storpublik. Arkivbild. FOTO: LOVISA SVENN

Det brukar dyka upp omkring 200 000 besökare på Arlas kosläpp över hela landet varje vår. Men i år kommer siffran att vara 0, eftersom mejerijätten beslutat att ställa in alla på grund av coronautbrottet.

Nu hoppas Fredrik Larm, sponsor- och eventchef på Arla, att så många som möjligt ska hitta till bolagets Youtubekanal där kornas glädje över att få komma ut på grönbete ska visas i stället.

Enligt Dalarnas Tidningar rör det sig om en ”stor direktsändning”, men exakt hur upplägget blir är inte klart ännu.

– Vi har några olika lösningar som vi tittar på tillsammans med ett produktionsbolag. Men grundtanken är att det ska bli ett program från en gård som ska sändas mer eller mindre direkt. Det kan kanske bli någon minuts fördröjning på grund av tekniska orsaker, säger Fredrik Larm till ATL.

Vilken gård som är värd för evenemanget kommer inte att avslöjas i förväg.

– Vi vill inte exponera dem i onödan och riskera besök av djurrättsaktivister, säger Fredrik Larm.

Hur många som kommer att följa kosläppet på tv- eller datorskärm vill inte Fredrik Larm gissa. Men det får bli ett omtag när det gäller vad som ska kommuniceras nu, konstaterar han.

– Nu kan folk sitta hemma i soffan med mjölk och en bulle och följa när korna släpps ut i stället för att göra det på ladugårdsbacken.