facebooktwittermail d

Kalla handen från EU om slopad dieselskatt

Efter EU-toppmötet i Bryssel kan nog oppositionen glömma sitt krav på EU-undantag för att slopa skatten på diesel och bensin.

Refuel with diesel
På EU-toppmötet i fredags blev det blankt nej till att slopa energiskatt på diesel och bensin i tre månader. FOTO: MOSTPHOTOS

"Att socialdemokraterna inte arbetar stenhårt för Sveriges bästa är problematiskt. Men det viktigaste för M är att sänka drivmedelspriset med minst 5 kronor vid pump. Det kan man göra på olika sätt", säger Elisabeth Svantesson i en kommentar till TT.

När EU-toppmötet avslutades på fredagen efter en lång debatt om energipriser stod det klart att övriga EU-länder inte ställde sig bakom det krav statsminister Magdalena Andersson (S) hade fått med sig från M, KD, L, SD och V.

Oppositionens krav går ut på att Sverige helt ska slippa att ta ut energiskatt på diesel och bensin i tre månader. Det skulle kräva ett undantag från EU:s energiskattedirektiv, och ett grönt ljus från alla andra EU-länder.

Gensvaret från de europeiska stats- och regeringscheferna på mötet var, enligt statsministern, inte översvallande.

M håller fast vid krav

Utan EU-stöd kan inte den totala skattesänkningen bli de 5 kronor per liter diesel som oppositionen kräver.

"S har sagt nej till vårt förslag för att sänka priset vid pump med 5kr. Och S har inte ens velat lyfta frågan i EU. Men det tvingade vi dem till. Och det kommer vi fortsätta göra", skriver Svantesson.

"Det är uppenbart att det pågår liknande diskussioner i andra EU-länder. S-regeringen måste nu spela en aktiv roll i den diskussionen och framhålla de höga bränslepriserna. Det kommer vi se till.", fortsätter hon.

Ändrad reduktionsplikt

Moderaternas förslag innehöll förutom att sänka energiskatten till miniminivå och att förmå EU att gå med på undantag för Sverige, ett förslag om att förändra reduktionsplikten.

Alla riksdagspartier utom SD röstade förra sommaren ja till att inblandningen av biobränslen i bensin och diesel successivt ska öka, för att minska koldioxidutsläppen. Men ökad mängd biobränslen har bidragit till att bränslepriserna stigit.

Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson under partiets pågående Sverigemöte i Örebro.
Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson under partiets pågående Sverigemöte i Örebro. FOTO: FREDRIK SANDBERG/TT

M anser nu att konsekvenserna av reduktionsplikten blivit orimliga.

Moderaternas förslag i riksdagen har fått stöd av Vänsterpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna. Regeringen har redan svarat med ett förslag som sänker skatten med 1 krona och 30 öre per liter tillfälligt från den 1 maj. Tillsammans med de 50 öre per liter som redan är beslutade innebär det en sänkning till EU:s miniminivå för energiskatt.

Läs mer:

Så mycket kostar bränslet i dag

Råvaruexperten: Så länge stiger dieselpriset

Kommunen som inför krisstöd till maskinentreprenörer