facebooktwittermail

John Deere ohotad etta på traktortoppen

Det var aldrig något snack om saken. Var fjärde ny traktor som registrerades in under 2020 kom från John Deere.

John Deere har gasat på ordentigt under 2020. Totalt registrerades det in 637 stycken JD, vilket är två fler än under 2019.
John Deere har gasat på ordentigt under 2020. Totalt registrerades det in 637 stycken JD, vilket är två fler än under 2019. FOTO: JOHN DEERE

Antalet nyregistrerade traktorer över 3 000 kilo minskade till 2 595 stycken under 2020 jämfört med 2 680 stycken för 2019. Marknadsledare är återigen John Deere med 637 nyregistreringar under fjolåret, två fler än året innan.

Tvåa och trea är Valtra respektive MF med 443 (484) och 429 (377) registreringar vardera.

New Holland som varit uppe och nosat på en pallplats under året halkade till slut ner och när året summerades hade märket registrerat in 322 traktorer jämfört med 363 året innan.

På John Deere firades framgången med tårta.

– Vi är väldigt glada att var fjärde kund väljer en John Deere-traktor. Jag brukar säga att det beror på fyra hörnpelare – företaget, produkten, återförsäljarna och kunderna. Det ger resultat, säger Mikael Persson, distriktschef på John Deere.

Vad behöver konkurrenterna göra för att komma i kapp?

– Jag ska inte recensera några konkurrenter, men vi ligger långt framme och har jobbat fram en helhetslösning där vi också säljer precisionslösningar och serviceavtal som är attraktiva.

Det är alltså inte bara gummi och stål som säljer, utan även mjuka värden som digitala hjälpmedel och dessa blir allt viktigare i marknadsföringen, fortsätter Mikael Persson.

Varför Valtra tappade sin marknadsledande position till John Deere 2017 är heller inget som Lantmännen Maskin har analyserat i detalj. Affärsområdeschefen Jan Andersson, som basar över både Fendt och Valtra, tycker att märket ligger i framkant även digitalt, och kan inte dra några enkla slutsatser.

– Vi har tappat marknadsledarskapet och det är vi definitivt inte nöjda med, men de sista månaderna förra året hade vi även en bra orderingång som kommer spilla av sig på 2021. Sen varför man väljer en John Deere får andra kommentera, säger han.

Mer kraft lockar

Det populäraste segmentet under året har annars varit traktorer med mellan 193 och 247 hästkrafter, som har ökat från 307 till 339 nyregistreringar.

Men även större traktorer med motorer på mellan 248 och 300 hästkrafter har varit eftertraktade.

Tittat man längre tillbaka, från 2017 och framåt, är trenden dock inte så tydlig att man med säkerhet kan påstå att traktorer med mindre motorstyrka har minskat på bekostnad av större, eftersom siffrorna fluktuerar kraftigt mellan åren. I stort sett är det bara den största klassen från 301 hästkrafter och uppåt som har ökat, trots att totalmarknaden har gått ner. Övriga klasser upp till 97 hästkrafter, och samtliga mellanklasser (97-150 och 151-300) har alltså backat under samma period.

Väljer man i stället att analysera återförsäljarledet är kanske de intressantaste iakttagelserna att Massey Ferguson ökar medan både Fendt och Valtra (Lantmännen Maskin) går bakåt. Backar gör också Claas (Swedish Agro) medan Deutz-Fahr (Söderberg och Haak) backar marginellt och Kubota (Nellemann Machinery) ökar sina marknadsandelar.

Huvudkundgruppen för John Deere är och har alltid varit jordbrukare, medan kommuner och byggentreprenörer är viktiga sidomålgrupper, och det är framför allt i dessa som företaget ser att de har tappat kunder.

– Under coronaåret har vi märkt att vi tappar kunder utanför lantbruket. Man hör att bygg- och vägprojekt har lagts på is och det gör att kunderna avvaktar, säger Mikael Persson.