Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Jobb-karriär 23 september

    Rätt formulering för rekrytering

    Tydlig, positiv och inte för sträng med onödiga formella krav. En sådan platsannons har bäst chans att attrahera sökande.

     Annika Bergman, verksamhetsledare på Gröna jobb.
    Annika Bergman, verksamhetsledare på Gröna jobb. FOTO: Alexander von Sydow

    Lantbruksföretag har ofta svårt att rekrytera nya medarbetare, visar undersökningar och statistik. I väntan på de stora strukturomvandlingarna, en ny utbildningspolitik eller vad som nu krävs för att lösa problemet i grunden, finns det åtminstone en konkret sak som arbetsgivaren själv kan göra för att förbättra sina chanser att anställa: Skriva en riktigt bra platsannons.

    Undvik att specificera formella krav om det inte är helt nödvändigt, tipsar Annika Bergman, verksamhetsledare på Gröna jobb som drivs av LRF och Gröna arbetsgivare.

    – Fokusera på det jobb som ska utföras. Beskriv det i stället för att ange en specifik yrkestitel, säger hon och tillägger att den arbetsgivare som söker en agronom kan gå miste om ansökningar från personer med agroteknisk utbildning som ofta behärskar samma sak.

    Var inte för korthuggen

    Beskriv det som är roligt och utvecklande med jobbet. Var inte för korthuggen, det är länge sedan en platsannons kostade per textrad.

    – Samtidigt är det onödigt att ta upp sådant som betraktas som hygienfaktorer, som att löneavtal följs, säger Annika Bergman.

    Hon avråder också från att formulera annonsen på ett dumsnålt sätt.

    – Det förekommer tyvärr att rubriken anger att det är en djurskötare som sökes, men av arbetsbeskrivningen framgår att det i själva verket är en förman företaget är ute efter. Då fattar potentiella kandidater att lönen är lägre än vad som är rimligt. Sådant ger inget bra intryck.

    Men ingen platsannons kan kompensera för ett dåligt rykte.

    – Lantbrukssverige är inte stort. Det är så viktigt att tidigare anställda talar väl om företaget, säger Annika Bergman.

     Rickard Nilsson på gården Klambylid söker en medarbetare som har ”djuröga” snarare än en specifik utbildning.
    Rickard Nilsson på gården Klambylid söker en medarbetare som har ”djuröga” snarare än en specifik utbildning. FOTO: Klambylid

    Richard Nilsson, som driver Kravgrisproduktion på gården Klambylid i Sjöbo, söker en ny medarbetare. I stället för att ställa krav på viss utbildning tar annonsen på Gröna jobb upp att det är en person med ”djuröga” som söks, samt att arbetsgivaren hjälper till med utbildning om behörighet för smågrisproduktion saknas.

    – Vi har haft turen att hitta bra personal genom vårt nätverk tidigare, men nu annonserar vi för andra gången. Visst är lönen väsentlig men arbetsmiljön är viktigast för de som söker, tror jag, så vi försöker lyfta fram det positiva, säger han.

    Checklista för en bra platsannons

    • Framgår det vad jobbet går ut på? ”Jag har sett annonser där man söker djurskötare men inte anger vilka djur det handlar om, det är för otydligt”, säger Annika Bergman.

    • Varför är detta ett roligt jobb? Beskriv gårdens/företagets vision och arbetsmiljö så konkret som möjligt. Om personalutveckling är viktigt, tala om det!

    • Blocka inte rätt personer från att söka genom att ha för fyrkantiga krav på utbildning.

    • Stick ut! Tänk kreativt för att nå fram till rätt kandidater. Kanske en film där medarbetarna berättar om jobbet att sprida i sociala medier?

    Relaterade artiklar

    Till toppen