Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Jobb-karriär 15 november

    Företagskultur som ger extra glöd på jobbet

    Vad är det som gör att vissa företag har superengagerade medarbetare? Svaret ligger i ett samspel mellan rätt kultur och rätt personer, menar konsulten och författaren Linus Jonkman.

    Hög lön leder inte automatiskt till hög motivation. I stället är det företagskulturen som får medarbetarnas hjärta att klappa lite extra för sin arbetsgivare, framhåller Linus Jonkman, som tidigare bland annat har arbetat som HR-chef.

    – Det nya arbetslivet utgår ifrån ett tydligt syfte och ser människorna i bolaget som ideologiska delägare i det. Därför är företagskultur och värderingar alltmer relevant i företagsvärlden, säger han.

     Som ung sommarjobbade Linus Jonkman på gårdarna kring barndomshemmet i Stora Hult på Bjärehalvön. I dag bor han några kilometer bort i Ängelholm och arbetar som konsult och författare. Bland kunderna finns flera företag inom de gröna näringarna.
    Som ung sommarjobbade Linus Jonkman på gårdarna kring barndomshemmet i Stora Hult på Bjärehalvön. I dag bor han några kilometer bort i Ängelholm och arbetar som konsult och författare. Bland kunderna finns flera företag inom de gröna näringarna. FOTO: Åsa Siller

    För enmansföretaget är företagskulturen ofta helt förknippad med ägarens värderingar. Men när det lilla företaget börjar växa räcker inte det.

    En av grundpelarna i företagskulturen är företagets syfte. Det är skillnad om en vd säger att syftet är att företaget ska gå med 10 miljoner kronor i vinst, jämfört med om han eller hon säger att vi ska odla Sveriges bästa sallat. Det sistnämnda triggar de anställda, medan monetära mål bara triggar vd:n, menar Linus Jonkman.

    Så ger du medarbetarna jobbglöd

    Linus Jonkman delar med sig av sina bästa tips:

    1. Bjud in medarbetarna och skapa företagskulturen tillsammans. När du skapar ägarskap bland medarbetarna tar du dem som medgisslan. Vi tar gärna ansvar för det vi skapar.

    2. Vad är syftet med företaget? Definiera tillsammans varför ni finns som företag. Ska ni arbeta för att ägaren ska göra en vinst på 10 miljoner kronor eller ska ni odla den bästa och godaste sallaten i närområdet?

    3. När syftet är satt är det dags att ta sig in i företagets kärna. Vilka värderingar är viktiga på företaget? Ni kan till exempel formulera det som om att ”vi ska ta hand om våra medarbetare och hjälpa till att rehabilitera medarbetare som behöver det”, ”vi vill ha imponerade kunder” eller ”vi vill vara ett demokratiskt företag”.

    4. Lev efter er värdegrund. Vill ni imponera på era kunder så får ni fråga er själva om förpackningsdesignen från 80-talet gör just det. Om ni vill vara ett demokratiskt företag – kan då vissa personalgrupper ha speciella förmåner som företagsbil? Här gäller det att ni är tuffa mot er själva och är självkritiska.

    Lästips!

    Linus Jonkman har kommit ut med en ny bok: ”Glöd eller levebröd: om konsten att hitta meningen med jobbet” (Roos & Tegnér, 2020).

    Relaterade artiklar

    Till toppen