Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Jobb-karriär 26 september

    Konkurrens på lika villkor viktigast för lantbruksföretag

    Att kunna konkurrera på samma villkor med andra länder, är den viktigaste förutsättningen för svenskt lantbruks framtid. Detta enligt en företagarpanel som Landshypotek Bank frågat.

    Man efterfrågar också större förståelse och ett större intresse för svensk produktion från konsumenterna.

    – Att det finns ett intresse för det svenska lantbruket är viktigt för att kunna öka sin förståelse och lära sig mer om det moderna jord- och skogsbruket. Engagemanget för jord- och skogsbruket har under sommaren varit väldigt stort och positivt men det krävs mer än så. För att exempelvis kunna göra medvetna val i butik, krävs kunskap både om lantbrukets förutsättningar och verksamhet, säger Johan Asklund, affärschef på Landshypotek Bank i ett pressmeddelande.

    Enligt Landshypotek Bank känner sig lantbrukarna i panelen missförstådda av det övriga samhället och förbisedda av politikerna.

    80 procent av panelen upplevde att många har en felaktig bild av svenskt lantbruk. De efterfrågade uppdaterad och mer omfattande utbildning kring jord och skog i skolans läroplan.

    För framtiden tror företagarna i panelen på fortsatt god djuromsorg, miljömässigt brukande och att arbeta med att korta vägen mellan producent och konsument.

    LÄS OCKSÅ: Svensk djurhållning minskar risk att smittas på jobbetLÄS OCKSÅ: Nya verktyg ger dig koll på trakasserier

    Så svarade panelen på frågan: Vad anser du är viktigast för svenskt lantbruks framtid?

    • Mer konkurrenslika villkor med övriga länder – 55 %
    • Större intresse för svensk produktion hos konsumenterna – 52 %
    • Fortsatt god djuromsorg och miljömässigt brukande – 32 %
    • Tillgång till finansiering anpassad för lantbrukets villkor – 31 %
    • Att korta avståndet mellan lantbrukaren och konsumenten – 29 %
    • Att den yngre generationen vill ta över och driva verksamheter på landsbygden – 27 %
    • Bättre förutsättningar för den yngre generationen att ta över verksamheten – 25 %
    • Enklare regler inom turism och småskalig livsmedelsproduktion på landsbygden – 12 %
    • Annat – 5 %
    • Ökat stöd genom EU-budgeten – 4 %
    • Vet ej – 0 %
    Till toppen