Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Jobb-karriär 26 september

    Jobba smart med digitala kom ihåg-listor

    En kom ihåg-lista hjälper dig att hålla ordning på allt du ska göra. Listan ökar även din motivation; varje gång du stryker en punkt så peppar du dig själv.

     Post it-lappar på väggen i all ära - här följer några tips på digitala alternativ.
    Post it-lappar på väggen i all ära - här följer några tips på digitala alternativ. FOTO: Mostphotos

    Att skriva med papper och penna känns rejält och beständigt. Är ni fler som delar på en komihåglista så kanske ni använder en whiteboardtavla. Men vad tror du om använda en digital lista? Du kan få upp den på datorn, på paddan och i mobilen.

    Fördelen med en digital lista är att du kan dölja alla uppgifter som du ska göra nästa vecka och bara koncentrera dig på denna veckas jobb. Om du efter middagen kommer på att du har glömt bort att skriva upp en punkt på listan så kan du enkelt mejla in uppgiften och när du öppnar upp listan morgonen därpå så står uppgiften snyggt och prydligt med på listan.

    Fördelar med digitala kom ihåg-listor

    Du kan enkelt…

    … sätta datum när uppgiften förfaller.

    … dölja uppgifter som ska göras nästa vecka eller nästa månad.

    … skapa listor för medarbetare.

    … mejla in uppgifter till komihåglistan.

    Så blir du ett listproffs

    • Skriv upp alla dina uppgifter på ett ställe. Många har post it-lappar, en lista på datorn och en på skrivbordet. Är det rörigt glömmer du lätt bort uppgifter.

    • Skriv upp uppgifterna på en gång, annars riskerar du att missa dem.

    • Vi känner oss nöjda när vi stryker uppgifter. Så skriv upp många uppgifter på din lista.

    • Du kan märka uppgifterna med etiketter och filtrera så att du bara ser uppgifter som hör till ett projekt.

    Testa dig fram

    • Det är helt klart värt att prova olika kom ihåg-listor innan du bestämmer dig. De flesta finns även som gratisappar till mobilen.

    • Om du har Office 365 kan du ha tillgång till Microsoft To do gratis. To do är enkel att använda och du kan göra den mer personlig genom att byta bakgrundsbild.

    Remember the Milk är lätt att använda och är gratis i standardutförande.

    Trello. Den här tjänsten är lite mer avancerad, du kan använda den som en kom ihåg-lista men kan även hålla ordning på projekt. Du kan byta bakgrundsbild och den är gratis i standardutförande.

    Monday.com är mer avancerad och kostar från 39 dollar i månaden, cirka 340 kronor.

    Evernote kostar från 43,25 kronor/månad men det finns också en enklare version kostnadsfritt.

    Relaterade artiklar

    Till toppen