facebooktwittermail d

Importerat kött i Scans nya varumärke

Scan går in i lågprissegmentet med varumärket Hansa. Det handlar om charkprodukter i huvudsak tillverkade av importerat griskött från länderna som är representerade i HK Scankoncernen.

– Det är en prisfråga, säger vd Denis Mattsson.

Försäljningsstart i butik blir i början av november. Planen är att successivt arbeta in varumärket hos konsumenter och dagligvaruhandel under hösten.

Hansa kommer att konkurrera med det övriga utbudet i charkdisken men segmenteras prismässigt.

En prisfråga

– Vi fortsätter att ha huvudverksamheten i varumärket Scan där vi enbart använder svenskt kött men vi kan inte bara finnas i premium- och mellansegmentet på charkmarknaden. Därför lanserar vi nu Hansa som kommer att ha sin position i lågprissegmentet, säger Magnus Nilsson, kommersiell direktör i Scan.

Det främsta skälet till att Scan väljer importerat kött till Hansaportföljen är kostnaden. I ett första steg kommer produkter som falukorv, bacon och varmkorv att finnas under varumärket Hansa.

Sverige är första lanseringsland för Hansa men faller försäljningen väl ut kan varumärket gå på export till övriga länder inom Scanfamiljen.