facebooktwittermail

Hunton får underkänt för marknadsföring med miljöfördelar

Hunton Fiber överklagar en dom i Stockholms tingsrätt som slår fast att träfiberisolering ger för liten minskning av koldioxidutsläppen för att det ska vara relevant att använda i marknadsföringen.

Hunton Fiber överklagar en dom i Stockholms tingsrätt som slår fast att träfiberisolering ger för liten minskning av koldioxidutsläppen för att det ska vara relevant att använda i marknadsföringen.
Hunton Fiber överklagar en dom i Stockholms tingsrätt som slår fast att träfiberisolering ger för liten minskning av koldioxidutsläppen för att det ska vara relevant att använda i marknadsföringen. FOTO: HUNTON FIBER

Norska Hunton Fiber, som tillverkar träfiberisolering, dömdes i oktober för brott mot marknadsföringslagen i Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt. Rätten ansåg att minskningen av koldioxidutsläpp från träfiberisolering är för liten för att det ska vara relevant för Hunton att använda i marknadsföringssammanhang.

LÄS OCKSÅ: Debatt: EU hotar svenska skogen

LÄS OCKSÅ: Satsar på plantageskog - för klimatet

Men nu överklagar Hunton domen.

”Träet har en unik förmåga att ta upp koldioxid och binda kol under hela sin livslängd. Vi anser att tingsrätten inte har tagit hänsyn till detta och därför överklagar vi”, säger Arne Jebsen, vd på Hunton Fiber, i ett pressmeddelande.

Han anser att det är en paradox att domstolen inte har bedömt träets förmåga att lagra kol under hela dess livstid, vilket är en erkänd och dokumenterad metod.

”För att begränsa den globala uppvärmningen i linje med Parisavtalet måste koldioxidutsläppen minskas ned mot noll. Om du lyckas öka andelen träprodukter i allmänhet kommer mer kol att lagras, vilket hjälper till att nå utsläppsmålen”, säger Arne Jebsen.