Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Häst 27 november

    Han tog över när hästaveln nobbade Postnord

    Det var ont om tid när företagaren Mats Augustsson övertog Sveriges leveranser av färsk hingstsperma i våras. Från idé till första leverans tog det sex veckor. I år fraktade hans företag över 8 000 lådor genom landet. Nästa säsong vill han klara ännu fler.

    Mats Augustsson sitter och väntar i bilen när ATL når honom på telefon. En passande plats, med tanke på att han har jobbat med fordon och logistik i hela sitt arbetsliv.

    I år löste han problemet som den svenska hästaveln med kort varsel behövde lösa. Han blev den privata leverantör som kunde transportera hingstsperma till Sveriges alla seminstationer, efter att Postnord försämrade sina tjänster i våras.

    – Innan jag kom i gång var det många som befarade att man skulle behöva börja köra stona till hingststationerna igen. Att man skulle behöva gå tillbaka till dåtiden. Det såg ganska illa ut, säger Mats Augustsson.

     Företagaren Mats Augustsson har själv ett tiotal hästar hemma på gården i Halland. Här är han med en av sina travhästar, Living In The Fast Lane.
    Företagaren Mats Augustsson har själv ett tiotal hästar hemma på gården i Halland. Här är han med en av sina travhästar, Living In The Fast Lane. FOTO: Privat

    Förra året överlämnade hans företag 8 026 lådor med färsk svensk hingstsperma till landets seminstationer. Genom ett system med tio olika turer i Sverige och med körningar på kvällar och nätter fick han det mesta att fungera med inrikesleveranserna.

    Nästa år räknar han med att bilarna ska vara i gång den 1 mars – och kunna leverera till fler. Hans lösning är dyrare än vad Postnords leveranser var, men ”det köper man”, menar Carina Dahling Satrell, som är ordförande för Svenska Hingsthållare, en förening för hingsthållare på travhästsidan.

    – Kostnaden tror jag inte så många tycker är så farlig. Vi har fått säkrare transporter och det kommer fram. Det är huvudsaken. Det kostar betydligt mer att inte få fram sperman i tid och att missa brunster.

    Från ord till handling på sex veckor

    Postnords besked om förändrad utdelning kom sent i februari i år, bara veckor innan de tidigaste spermaleveranserna skulle gå iväg. Mats Augustsson, som själv har travhästar, hörde talas om oron bland travhingsthållare. Han hade redan sitt transportföretag inriktat på att köra hästar. Nu såg han nya möjligheter, men det var ont om tid.

    – Sex veckor innan vi startade med att köra alla turer pratade vi inte ens om det här. Bara två veckor innan vi skulle köra i gång visste vi inte vilka bilar vi skulle köra med, berättar Mats Augustsson.

    Bilarna leasades, jobbansökningarna från chaufförer strömmade in. Sedan samordnades arbetet med hingststationerna ännu mer. Hingstarna tappades på sperma varje måndag, onsdag och fredag. Då kunde chaufförerna hämta och lämna lådorna till seminstationerna regelbundet och ordna distributionen på kvällar och nätter.

    Utdelningen fungerade även på röda dagar, en förbättring från tidigare år – och ett stort plus eftersom våren är full av helgdagar.

     Över 8 000 lådor med färsk hingstsperma levererade hans företag förra säsongen. För att kunna klara av uppdraget fick han på kort varsel anställa tio förare som fick börja köra olika sträckor. Men det strömmade in ansökningar. Till tio tjänster fick han över 100 sökande från hela landet.
    Över 8 000 lådor med färsk hingstsperma levererade hans företag förra säsongen. För att kunna klara av uppdraget fick han på kort varsel anställa tio förare som fick börja köra olika sträckor. Men det strömmade in ansökningar. Till tio tjänster fick han över 100 sökande från hela landet. FOTO: Privat

    Utmaningar på Gotland

    Den 16 april drog arbetet i gång. Det började med ett 90-tal seminstationer att lämna lådor till, när säsongen närmade sig slutet hade siffran vuxit till 133 avlämningsställen. Nu i höst skickade Svenska Hingsthållarföreningen ut en enkät till alla medlemmar som använt tjänsten. Inte en enda transport hade missats visade enkäten.

    – Det är positiva svar. Det har fungerat oerhört bra, särskilt för oss på fastlandet. Det enda som har varit sämre är leveranserna till Gotland. Det har tagit lite för lång tid att få fram sperman dit, det har vi märkt på dräktigheterna. Men det problemet ska han försöka ordna nästa år, säger Carina Dahling Satrell.

    Ska köra ut importsperma

    Mats Augustsson har också fler mål för den kommande säsongen. Det ena är att ordna expressleveranser för extra känslig hingstsperma, som inte klarar sig så många timmar. Ett annat mål är att kunna leverera sperma som importeras och som har kortare överlevnadstid i Sverige.

    – Vi ska få med den importerade sperman i samma system. Det kommer mycket från Holland och Tyskland som behöver säkra leveranser. Seminstationerna är väldigt nöjda med att jag ska ordna det här, säger han.

    Även exporten av svensk hingstsperma från e-stationer vill han kunna ordna, även om högsta prioritet är inrikesleveranserna.

    Varför kan ditt företag lösa seminleveranserna, när stora internationella logistikföretag misslyckas eller blir för dyra?

    – Jag skickar paketen med passagerarplan och kommer åt dem tidigare än vad de gör. De har sina egna fraktplan som går på natten. Sedan betalar de väldigt mycket för sin terminalverksamhet, där varor tas in och lossas ut. Mina killar lastar ju om från bil till bil. Sedan är inte jag en sådan som ger upp. Jag tänker att jag ska göra det bättre för varje år.

    Ser nya möjliga kunder i lantbrukssektorn

    Mats Augustsson har en bakgrund på Posten där han jobbade med logistiklösningar i många år. I spåren av Postnords nedskärningar ser han nya affärsmöjligheter.

     Mats Hästtransport hämtade färsk sperma från ett 50-tal svenska avhämtningsstationer i år. ”Det var hingsthållarna på travsidan som drog i gång detta”, säger han. På bilden är travhingsten Maharajah på Menhammars stuteri.
    Mats Hästtransport hämtade färsk sperma från ett 50-tal svenska avhämtningsstationer i år. ”Det var hingsthållarna på travsidan som drog i gång detta”, säger han. På bilden är travhingsten Maharajah på Menhammars stuteri. FOTO: Cecilia Persson

    Det finns fler branscher som behöver säkra leveranser av exempelvis semin, läkemedel och blodprover. Han har kontakt med företag och organisationer som är intresserade av vad han kan göra. Men att Mats Augustsson skulle börja med att samarbeta med just hästaveln kändes självklart, han hade ju kört levande hästar i många år.

    – Många visste redan vad jag står för och hur jag jobbar. På travsidan vet jag vilka alla är. Jag har hästar själv på gården. Det gjorde allt lättare.

    Till toppen