Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Häst 6 april

    Flera verksamheter får företaget att gå runt

    Landsbygdsföretagare med inriktning på häst kan ofta behöva flera ben att stå på. Ulrika Johansson har tre plus ett halvtidsjobb.

    För Ulrika Johansson i småländska Sonakull började verksamheten med hästarna. Det var svårt att kombinera små barn med jobb och stort hästintresse. Det dåliga samvetet gnagde, så hon tänkte om.

    – Hästarna fick bli jobbet i stället, säger hon.

     Ulrika Johansson är hästföretagare i småländska Sonakull.
    Ulrika Johansson är hästföretagare i småländska Sonakull. FOTO: Lena Karlsson

    Hon valde att satsa på turridning, ladugården byggdes om och sex österrikiska haflingerhästar köptes in.

    – Om inte vår hovslagare varit så stor på import av haflinger som han var då kanske det hade blivit nordsvenska hästar i stället.

    De sex hästarna blev så småningom allt fler. När också barnen blivit hästintresserade och började rida hade de som flest 17. Alla hästar har gått i turridningen tills de pensionerats.

    Hästaktiviteterna på företaget är som störst under hösten och våren. I dag är verksamheten kompletterad med en camping som de köpt och egen tillverkning av handknutna grimmor.

     Det tar inte Ulrika Johansson många minuter att knyta en repgrimma. Att göra det på mässor som Eurohorse i Göteborg ger både intäkter och lockar till fler besök i montern.
    Det tar inte Ulrika Johansson många minuter att knyta en repgrimma. Att göra det på mässor som Eurohorse i Göteborg ger både intäkter och lockar till fler besök i montern. FOTO: Lena Karlsson

    Marknadsföringen görs allt mer via internet.

    – Det är kostnadseffektivt, på Facebook och Google kan man göra riktad sponsring. Internet är en fantastisk möjlighet för oss lite mindre företagare som inte har samma förutsättningar som större bolag.

    Internets möjligheter tas också tillvara i en webbutik. Ulrika Johansson brukar även ställa ut på mässorna Eurohorse och Elmia Häst. När hon ändå står i montern passar hon på att tillverka grimmor.

    – De är en viktig del eftersom de samtidigt ger lite intäkter när man ändå står där, säger hon.

    Campingen är störst

    Campingen är största benet i verksamheten och står i dag för 60 procent av omsättningen. Turridningen står för runt 30 procent och webbutiken för cirka 10 procent.

    – Turridningen tar mycket tid och kraft i anspråk samtidigt som den har sämst lönsamhet även om den bär sina kostnader.

    All verksamhet drivs i ett aktiebolag. Utöver den egna verksamheten arbetar Ulrika Johansson halvtid på utvecklingsprojektet Leader Västra Småland med bland annat projekthandledning, information och marknadsföring.

    Tips för den som driver hästföretag

    Håll nere antalet hästar – det håller också nere kostnaderna.

    Intressera dig för bokföring – ju mer man följer ekonomin desto tidigare kan man göra justeringar i verksamheten. När bokslutet är klart är det för sent.

    Använd alla digitala möjligheter – både för marknadsföring, bokning och betallösning, det sparar tid.

    Prioritera din egen tid – det är bara du själv som vet vad du måste göra och hur.

    Relaterade artiklar

    Till toppen