Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Häst 26 juli 2018

    Detta gäller vid privatimport av hö

    Det är många hästägare som kontaktar både MSB och Transportstyrelsen just nu med frågor kring transport av hö. Fodret räknas som farligt gods vid sjötransporter men bestämmelserna ser annorlunda ut för lastbil- och järnvägstransporter.

     Många hästägare kontaktar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, och Transportstyrelsen med frågor kring transport av hö.
    Många hästägare kontaktar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, och Transportstyrelsen med frågor kring transport av hö. FOTO: Ann Lindén

    Bristen på foder i Sverige i spåren av den långvariga torkan har fått många hästägare att överväga privatimport av hö. Men regelverket är inte helt enkelt och Transportstyrelsen har fått många samtal om vad som gäller.

     Monica Näslund, pressansvarig på Transportstyrelsen.
    Monica Näslund, pressansvarig på Transportstyrelsen. FOTO: Liza Simonsson

    – Det är många som aldrig gjort det här tidigare som undrar hur regelverket ser ut. Det är också en helt annan sak med vägtransporter än med sjötransporter som överlag styrs av internationella regler, säger Monica Näslund, pressansvarig på Transportstyrelsen.

    Farligt gods

    Reglerna säger i korthet att till sjöss är hö att betrakta som farligt gods om den totala kvantiteten som transporteras överstiger 3 kilo. Det är också transportören som ansvarar för att den förpackas rätt och i godkända lastbärare, vilket betyder förslutna containrar.

    – Komprimerade höbalar men en lägre fukthalt än 14 procent, som är gränsen för självantändning, och där det finns intyg betraktas inte som farligt gods om de skickas i tillslutna lastbärare, enligt Monica Näslund.

    Trubbiga regler

    Reglerna kring transport av hö är lite trubbiga, medger hon, och säger att det inte funnits något direkt skäl att förtydliga dem förrän denna sommar, men att Transportstyrelsen ska titta närmare på vilka otydligheter som finns och vid behov ta fram ytterligare vägledning.

    – När det gäller väg- och tågtransporter omfattas däremot inte hö av regelverket kring farligt gods, säger Johan Karlsson, handläggare på myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som också fått många frågor från hästägare denna sommar.

    Det innebär alltså att det går att importera hö om transporten går på väg eller räls hela vägen till Sverige.

    LÄS MER: Foderbrist tvingar hästägare att tänka nyttLÄS MER: Han säljer hö till hästägare

    Relaterade artiklar

    Till toppen