Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Häst 22 februari

    Hästarna fortfarande viktiga för Carlsberg

    Köpenhamn.

    I Köpenhamn bär bryggerihästarna på en stolt och lång historia. Men nu finns endast sju hästar kvar – mot de 220 som levererade Carlsbergs öl dagligen för 100 år sedan.

     Carlsbergs äldsta medarbetare är hästarna. I dag finns sju hästar kvar hos bryggeriet.
    Carlsbergs äldsta medarbetare är hästarna. I dag finns sju hästar kvar hos bryggeriet. FOTO: Marion Palm

    Bryggeriet Carlsberg grundades 1847 i Köpenhamn och samma år kom de första hästarna till ölföretaget. Anders Callesen är stallmästare på Carlsberg för de sju hästar som kvarstår i bryggeriföretagets stallbesättning.

    – Hästarna är de enda som fortfarande har samma arbetsuppgifter som när företaget grundades. Att leverera öl till kunderna, säger han.

    Fram till 1983 levererades ölen ofta med häst och vagn i Köpenhamn, men nu deltar hästarna vid evenemang och festivaler som ett sätt att förmedla bryggeriets långa historia.

     Carlsbergs pilsner distribueras i tunnor med häst och vagn den 14 augusti 1945 i Köpenhamn, Danmark.
    Carlsbergs pilsner distribueras i tunnor med häst och vagn den 14 augusti 1945 i Köpenhamn, Danmark. FOTO: AB Text & Bilder / SVT
     Den jutska hästen är en dansk ras och 1924 bytte Carlsberg ut alla sina hästar till rasen. Då fanns det 220 hästar hos ölföretaget.
    Den jutska hästen är en dansk ras och 1924 bytte Carlsberg ut alla sina hästar till rasen. Då fanns det 220 hästar hos ölföretaget. FOTO: Marion Palm

    ”En bit levande historia”

    Stallbyggnaden i Carlsbergsområdet i Köpenhamn där hästarna står är byggd redan 1867, men stallet renoverades och byggdes om till sin nuvarande form 1992. Det är ett välkomnande stall med mycket ljusinsläpp och imponerande takhöjd som är hem för de sju bryggerihästarna.

    När stallet byggdes var det viktigt att det skulle tillhöra samma tidsanda som besökscentret. Men självklart finns det moderna funktioner som inte fanns i stall på den tiden.

    – Det är viktigt att stallet ska vara vackert, men mest av allt ska det vara en bra arbetsmiljö för hästskötarna och hästarna. När man som besökare går in i stallet ska man känna att man går in i en bit levande historia, säger Anders Callesen.

     ”Hästarna är en viktig del av Carlsbergs historia och därför är det viktigt att de används för att sprida och förvalta den”, säger Carlsbergs stallmästare Anders Callesen.
    ”Hästarna är en viktig del av Carlsbergs historia och därför är det viktigt att de används för att sprida och förvalta den”, säger Carlsbergs stallmästare Anders Callesen. FOTO: Marion Palm
     Stallet där hästarna står ingår i Carlsbergs besökscenter som för tillfället renoveras och inte är öppet för besök.
    Stallet där hästarna står ingår i Carlsbergs besökscenter som för tillfället renoveras och inte är öppet för besök. FOTO: Marion Palm

    Bara jutska hästar

    Varje box har ett turkost boxgaller som vackert matchar hästarnas brunröda päls, den blonda manen och den långa, vita bläsen. Ett utseende som är utmärkande för bryggerihästarna och som varit det sedan 1920-talet.

    Under den första delen av Carlsbergs historia använde man flera olika typer av kraftiga och starka arbetshästar för att köra ut öl till kunderna. Men år 1924 blev Carlsbergs dåvarande direktör kontaktad av en intresseorganisation för den jutska hästen – en dansk hästras som fötts upp på Jylland sedan medeltiden.

     Varje box har ett turkost boxgaller som vackert matchar hästarnas brunröda päls, den blonda manen och den långa, vita bläsen.
    Varje box har ett turkost boxgaller som vackert matchar hästarnas brunröda päls, den blonda manen och den långa, vita bläsen. FOTO: Marion Palm

    Direktören var själv väldigt hästintresserad och när han fick frågan om inte Carlsberg ville bli ambassadör för den danska hästrasen svarade han ja. Därefter byttes alla 220 bryggerihästar ut mot Jutska hästar och sedan dess har det karakteristiska utseendet med brunröd päls och blond man blivit det som kännetecknar dem.

     1936 använde Børge Petersen en bil som direktörsvagn. Hästarna som drar vagnen är av rasen Oldenburgare.
    1936 använde Børge Petersen en bil som direktörsvagn. Hästarna som drar vagnen är av rasen Oldenburgare. FOTO: Marion Palm
     I stallet finns det både gammal och ny utrustning.
    I stallet finns det både gammal och ny utrustning. FOTO: Marion Palm

    Hästarna ska finnas kvar

    Anders Callesen som är stallmästare på Carlsberg har själv ingen större erfarenhet av hästar. Hans arbetsuppgifter handlar till största del om att sprida bryggeriets historia och varumärke, en uppgift hästarna har en viktig roll i.

    Kommer det alltid finnas bryggerihästar hos Carlsberg?

    – Ja, jag kan inte tänka mig något annat. Hästarna är en viktig del av Carlsbergs historia och därför är det viktigt att de används för att sprida och förvalta den.

    Alla som reser till Köpenhamn har möjlighet att se bryggerihästarna och stallet. Men just nu är besökcentret, som stallet är en del av, stängt för renovering och uppdatering av utställningen om bryggeriets historia.

     Bryggerihästarnas betydelse för Carlsberg är väl dokumenterad och fortfarande väl bevarad.
    Bryggerihästarnas betydelse för Carlsberg är väl dokumenterad och fortfarande väl bevarad. FOTO: Marion Palm

    Den jutska hästen

    Ursprung: Jylland, Danmark

    Blodtyp: Kallblod

    Mankhöjd: 152 – 162 centimeter.

    Färger: Vanligtvis fux med lingul, ljus man och svans. Kan även vara svart, brun och stickelhårig.

    Användning: Förr användes rasen inom jordbruket, nu används den som draghäst framför bryggerivagnar.

    Rasen är Danmarks enda tunga hästras och den har fötts upp på Jylland sedan medeltiden. Rasen nämndes i skrift redan på 1100-talet.

    Den jutska hästen är en rund, kompakt och medelstor drag- och arbetshäst.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen