– Jag har tippat flera gånger, men det har gått bra, säger han.
– Det har varit i skogsterräng, inte att man varit och rejsat efter någon väg och kört för fort.Han använder sin ATV till allt från att köra timmer och ved, till transporter under älgjakten.
Körde i låg fart
Han berättar om en händelse när han hade en annan fyrhjuling. Tillsammans med en släkting var han ute och körde på ett kalhygge i väldigt låg fart. När han kort vände sig om för att se var släktingen tagit vägen träffade ena framdäcket en stubbe och det tog stopp.Eftersom Mattias Wennström stod upp och körde vajade han framåt och träffade gasreglaget med ena låret.– Så det blev full gas. Då klättrade framhjulet över stubben, vilket gick bra, men när bakhjulet kom mot stubben så slängdes fyrhjulingen upp och ner. Det var ett ögonblicksverk.
Ville ha skyddsbåge
Han klarade sig den gången men har varit med om tillräckligt många incidenter för att vilja ha en skyddsbåge till sin nya maskin.– Får man den här kolossen över sig så kommer man inte därifrån, säger han om sin sexhjuliga Can Am som väger över 500 kilo.Nu har han av tvåtums järnrör konstruerat en egen båge som är fäst i flakets ram.– Har man bågen så tippar den inte runt. Den lägger sig på sidan och man får den inte över sig.
Börja tillverka
Han funderar också på att börja tillverka bågar på beställning i sin verkstad på gården.– Om det finns ett intresse så kan jag tillverka.
Läs mer om ATV:er och det svala intresset för skydd i dessa i ATL nr 18.