ATL har tidigare berättat att bristen på containrar i svenska hamnar har fått fraktpriserna till Asien att rusa i höjden. För svenska sågverk och stora delar av svensk industri orsaker det enorma problem.
Hamnkonflikt stänger containertåglinjer
Konflikten i Göteborgs hamn får konsekvenser för tågtransporter genom landet - två containerlinjer läggs ned helt.
Nu rapporterar SR Ekot att konflikten i Göteborgs hamn även får konsekvenser för transporten av containrar med tåg genom landet.
På grund av konflikten har godset som ska transporteras minskat och två containerlinjer, linjerna Göteborg- Jönköping och Göteborg - Gävle, läggs ner helt.
Lägga över godset på lastbil
Hälften av containertrafiken i Sverige passerar Göteborgs hamn.
- Det här innebär att vi måste lägga över godset på lastbil istället och kommer volymerna upp i samma som förut så måste vi köra 50 lastbilar för varje inställt tåg. Och har vi då ställt in åtta tåg i veckan, dvs 400 containrar som ska gå på bil istället för tåg så innebär det stora konsekvenser inte minst för miljöns skull, säger Svante Altås är VD på SCT Transport till SR Ekot.
Konflikten i den stora containerhamnen gäller bland annat arbetsvillkoren och har pågått i flera månader med bland annat punktstrejker.
Parterna ska i dag, måndag, lämna ett medlingsförslag till de statliga medlarna.
Läs mer: Containerkaos för skogsindustrin