facebooktwittermail

Nytt år – nya möjligheter för dig som chef

Nu ser vi fram mot ett bra 2021, både för dig och ditt företag. Du kanske har som mål att börja träna, äta nyttigare och stressa mindre. ATL har samlat de bästa hälsotipsen till dig som chef.

Som chef är det lättare att hjälpa och stötta medarbetarna om du tar hand om dig själv. En superstressad chef har inte det tålamod som krävs för att ta hand om medarbetare som inte mår bra.

– Du behöver bestämma dig hur du ska förhålla dig till din egen hälsa. Vi borstar tänderna morgon och kväll. Det är en bra vana vi har, säger Veronica Fransén som har varit med och byggt upp ett av Sveriges största träningsföretag och har lång erfarenhet av att arbeta både som chef och personlig tränare.

Veonica Fransén.
Veonica Fransén. FOTO: SOLNA FOTOSTUDIO

– Om du tränar regelbundet investerar du i ditt hälsokonto. Andra pensionssparar för att ha pengar när de är äldre, men de kanske går till sjukvård? Det vore väl kul att spendera pensionspengarna på roliga saker när du fortfarande är pigg och stark, säger Veronica Fransén som idag arbetar som företagsrådgivare i träningsfrågor.

Ökar tålamodet

Men det är lättare sagt än gjort att anamma en hälsosam livsstil.

– Människan är lat i grunden och vill gärna ta genvägar. Det är ansträngande att träna, du får träningsvärk, blir svettig och det tar tid. Vi är ofta medvetna om hur vi ska komma igång med träningen men det är svårare att ta steget och få hållbara rutiner. Bli chef över dig själv om du vill komma igång med träningen, tipsar Veronica Fransén. Förutom vardagsmotion på en halvtimme om dagen behöver vi tre timmars träning med högre intensitet i veckan: Pulshöjande övningar, styrka och rörlighet. 

Vad ger träning för effekt?

– Förutom att du blir starkare och får bättre kondition, så höjer du ditt immunförsvar, det frigörs endorfiner och dopaminer och träning påverkar vår hjärna väldigt positivt. Vilket i sin tur reducerar stress. Du blir piggare och gladare - en charmigare person med ökat tålamod, säger Veronica Fransén.

Tips: Prioritera din egen hälsa

Prioritera träning, bra mat och sömn. På så vis blir du en bra förebild för dina medarbetare.

Har du personal? Prata med dina medarbetare om stress och vikten av att träna. Diskutera hur ni kan minska stressen och komma igång med träningen.

Nästa vecka presenterar vi enkla träningsövningar som du kan göra ute, i verkstaden, hemma eller var helst du vill.


Lantbruk