facebooktwittermail d

Ful frukt ska säljas billigare på Coop

Nu ska de fula frukterna och grönsakerna få skina i butikernas hyllor - till ett lägre pris. Coop startar i dag en kampanj med "knasigare frukter" för att minska matsvinnet.

Konsumenter vill ha vackra morötter och skinande äpplen och därför slängs mängder av mat som förutom det estetiska fungerar alldeles utmärkt som föda.

Det vill matvarukedjan Coop ändra på och startar nu en kampanj med "knasig frukt" som ska säljas i butik för lägre pris än den "vackra".

- När de gäller svenska bönder är det en del som sorteras bort. I bästa fall går det till processindustrin och blir till sylt eller must. I sämsta fall blir det djurfoder eller energi. Men marken har vi ju faktiskt odlat för att den ska gå till människoföda, säger Coops hållbarhetschef Louise König till Land Lantbruk.

Positivt

Olof Ansén är bonde på Gotland och delägare i Widegrens Morötter och ser positivt på kampanjen.

- Det är jättebra och helt fantastiskt. På många av morötterna kan man med hjälp av skalare eller kniv ta bort det som inte ser bra ut och sedan har man en helt perfekt morot. Givetvis blir det en bättre kalkyl på det men framför allt blir energianvändningen och nyttan bättre, menar Olof.

Priserna på de "knasiga" produkterna kommer att ligga cirka 25 procent under de ordinarie.