facebooktwittermail

Frosten är sprutans fiende nr 1

När sprutorna tas fram för säsongen är det ofta frosten som ställt till med problem. ATL har följt med på sprutkontroll.

SJÖBO ATL
Alf Arvidsson på Arvidssons Sprutservice lotsar in en växtskyddsspruta till den mobila testanläggningen och vinkar med sin tillfälliga krycka när han är nöjd med positionen.

I dag har han ställt upp sin utrustning på Eriksgården i Hörr utanför Sjöbo i Skåne. Elva sprutor är bokade för test och bönderna kommer själv körandes på olika tider.

- Hade jag åkt runt till var och en av dem så hade det blivit mycket dyrare, säger Alf Arvidsson som har fullt upp just nu och brukar hinna med mellan 300 och 400 tester om året.



Vattnet samlas upp


Sprutan som testas placeras över ett tråg som går på räls längs med sprutan. I tråget samlas vattnet upp och flödet ur varje munstycke mäts.

Resultatet presenteras direkt på en dator inne i en lastbil där Alfs dotter Cecilia Arvidsson övervakar processen.

Hon sköter det administrativa ute på testerna. Till det hör också att kontrollera och bokföra vilken utrustning man testar.

- Jag kollar bland annat vad det är för typ av munstycken och andra uppgifter om sprutan, säger hon.



Okulär syn


Efter att munstyckena kontrollerats görs en okulär besiktning av sprutan där man kontrollerar om den är rak och håller jämnt mått till marken över hela rampen.

Man tittar också efter läckage och slitage som kan orsaka problem.



Manometer kollas


Sedan körs sprutan åt sidan och dess pump och manometer kontrolleras.

Nils-Erik Nilsson, som driver Eriksgården där testet genomförs, åker i dag på ett av de vanligaste felen på sprutor - en manometer som visar för högt tryck. Ett lätt åtgärdat fel, men om det inte upptäcks kan det bli både dyrt och miljöskadligt.

- Har man bestämt en viss mängd (växtskyddsmedel) per hektar så blir det dubbelt så mycket, säger Nils-Erik Nilsson.
- Ett sådant fel kan uppstå genom frostskador.

Även Patrik Olsson från Lövesta råkar ut för samma fel på sin spruta.

- Den felar ett kilo! Har ni sådana i bilen så tar jag en ny, säger han och får sin trasiga manometer utbytt.



Läckage


Andra vanliga fel är läckage av olika slag.

- Pumpar som tar luft är mycket vanligt, oringar och packningar som är trasiga, säger Alf Arvidsson.

Hans Dahlgren