Almnäs Bruk utanför Hjo i Västergötland har haft sitt ekologiska tillstånd för export till Kina klart sedan i somras men man har varit tvungna att vänta på ytterligare ett för att kunna börja exportera sin ost.
Fritt fram för ekologiska produkter i Kina
När exportvägen för svenska livsmedelsprodukter öppnas mot Kina kan Almnäs Bruk börja sälja sin ekologiska ost.
– Det handlar inte om några volymer än så länge utan det är ett första steg att etablera en marknad, säger vd Thomas Berglund.
– Det är en listning för att bli godkänd som företag. Det måste alla företag som vill sälja till Kina ha och det har vi nu sedan två veckor, säger Thomas Berglund, vd på Almnäs Bruk.
I första hand handlar etableringen i Kina om framtida möjligheter.
– Det är en stor ny marknad som öppnar sig och det är viktigt att vara där och etablera kanaler för att kunna vara med när tåget går. Men än så länge handlar det om små volymer, fortsätter han.
Det var under hösten 2015 som regeringen tillsatte ett permanent lantbruksråd vid den svenska ambassaden i Kina. Under 2016 ökade exporten av mejeri- och fiskprodukter samt spannmålsprodukter som bröd och bakverk till Kina med 27 procent, vilket motsvarar ungefär 122 miljoner kronor. Den totala livsmedelsexporten till Kina uppgick 2016 till 509 miljoner kronor, skriver Näringsdepartementet i ett pressmeddelande.
– Svenska livsmedel står för hög kvalitet, låg antibiotikaanvändning och god djurhållning. Det finns många svenska livsmedels- och jordbruksprodukter som väntat länge på att få tillträde till den kinesiska marknaden, och det finns ett ökande intresse bland svenska livsmedelsföretag att göra affärer i Kina. Det är därför väldigt goda nyheter att också svenska ekologiska livsmedel nu kan gå på export till Kina. Det lovar gott för framtiden, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht i ett pressmeddelande.